معرفی هیوندای ایونیک ۶، این خودرو یک سدان تمامالکتریکی با ظاهری عجیب است، اما در واقع از رقیب مستقیم تسلا یعنی مدل ۳ بهتر است.به گزارش خودرولینک این موضوع به لطف ارائه شارژ سریعتر زمانی که با بسته باتری بزرگتر ۷۷.۴ کیلوواتساعتی انتخاب شود و تجربه سواری راحتتر است. حالا بعد از سه سال حضور در سایه برادر SUV مانند خود یعنی ایونیک ۵، وقت آن رسیده که این مدل بهروزرسانی شود و هیوندای عملکرد بیشتری به این سدان تمامالکتریکی خود اضافه کرده است، به طوری که نسخههای مختلفی از مدل ۳ تسلا را شامل میشود، از جمله نسخه مدل ۳ پررفورمنس. درست مانند ایونیک ۵ که مدل “N” عملکردی داشت، ایونیک ۶ نیز به نسخه عملکردی ایونیک ۶ N مجهز خواهد شد.
هماکنون جزئیات نسخهای که مخصوص ایالات متحده است هنوز مشخص نشده است، چرا که ایونیک ۶ اولین بار در بازار داخلی کره جنوبی رونمایی شده است، اما انتظار میرود که بیشتر ویژگیهایی که در اینجا مشاهده میکنید به نسخه آمریکایی مدل ۲۰۲۶ منتقل شوند.
ظاهر تمیزتر و بهتر
به گزارش خودرولینک طراحی خارجی همچنان از پروفایل عقب شیبدار و متفاوت ایونیک ۶ که یادآور فولکسواگن بیتل نوع ۱ یا پورشه ۹۱۱ دهه ۱۹۸۰ است، حفظ شده است، اما حالا با یک سدان چهار درب الکتریکی که به زیبایی آن را پشتیبانی میکند. وقتی به قسمت جلو میروید، بلافاصله متوجه بزرگترین تغییر بصری در این مدل میشوید، یعنی تغییر از چراغهای جلو به سبک چشمان باز به نوارهای LED نازک که الگوی چهارگانه LED مشابهی که هیوندای به عنوان امضای مدلهای تمامالکتریکی ایونیک خود استفاده میکند را داراست. اگر دقیقتر نگاه کنید، متوجه میشوید که این چراغهای نازک فقط به عنوان لامپهای روزانه عمل میکنند و چراغهای اصلی در ورودی پایینتر پنهان شدهاند، که به نوعی مشابه محصولات اخیر بیامو است. این تغییر، ایونیک ۶ را به بیشتر شبیه سایر سدانهای هیوندای مانند مدلهای آلترا و سوناتا تبدیل میکند که ویژگیهای مشابهی در طراحی چراغهای جلو دارند.
این طراحی جدید چراغهای روز و چراغهای جلو به خط تقاطع کاپوت که به سپر میرسد، اجازه داده است تا به صورت افقی و شدیدتر طراحی شود و “قوسهای قدرت” کاپوت نیز نسبت به بدنه ۲۰۲۵ تیزتر شدهاند. ظاهر جدید قسمت جلویی برای نسخه N Line نیز تغییر کرده و طراحی قویتر و تهاجمیتری با الهام از مسابقات موتورسواری به خود گرفته است.
به گزارش خودرولینک در قسمت عقب، درب صندوق دیگر اسپویلر ثانویهای ندارد که به پایین شیشه متصل باشد، اما اسپویلر دماردکی برجسته همچنان حضور دارد و به نظر میرسد که بزرگتر از قبل شده باشد. در هر صورت، نمای عقب تمیزتر شده است، با برخی از عناصر آیرودینامیکی اضافی که هیوندای به طراحی ایونیک ۶ اضافه کرده بود، حالا بهتر یکپارچه شدهاند و طراحی بهتری پیدا کردهاند.
چراغ ترمز بالای قسمت عقب به قسمت بالای شیشه عقب منتقل شده است و چراغهای عقب خود دارای عناصر جدید و ظاهری دودی هستند. دیگر اجزای نورپردازی و بازتابندههای قسمت عقب نیز تم افقی دارند که با چراغهای عقب و طراحی جدید چراغهای جلو هماهنگ است.
تغییرات کمی در داخل
به گزارش خودرولینک داخل اتاق تغییرات زیادی مشاهده نمیشود. فرمان همچنان طراحی صاف در پایین را حفظ کرده، اما حالا سهشاخه شده است به جای دوشاخهای که در نسخه ۲۰۲۵ بود. قسمت ایربگ/پد بوق نیز تغییر کرده و به صورت کشیدهتر در پایین قرار گرفته و ویژگی خطی خود را از دست داده است. حتی چیدمان دکمهها، LEDs چهارگانه و اهرمها بدون تغییر باقی ماندهاند.
تغییرات عمده در کنسول وسط رخ داده است. این قسمت همچنان ویژگی دو سطحی خود را حفظ کرده است، اما طراحی سطح بالایی کاملاً تغییر کرده است. سینی مخصوص گوشیهای هوشمند برداشته شده و به جای آن یک شارژر بیسیم Qi و یک جیب کوچک برای قرار دادن عمودی گوشی در زمانهایی که در حال شارژ نیست، در کنار جا لیوانیهای جابجا شده در سمت مسافر قرار گرفته است. در سمت راننده نیز تمام دکمهها و سوئیچهای اضافی جابجا شدهاند. این تغییر باعث میشود که راننده دست خود را سریعتر به فرمان بازگرداند و این موضوع نه تنها راحتتر بلکه ایمنتر است.
منتظر نسخه N باشید…
در نهایت، در حالی که هیوندای هنوز از نسخه N ایونیک ۶ رونمایی نکرده است، ما تصویری از آن را مشاهده کردیم. با توجه به نمای عقب آن، مشخص است که طراحی نمای عقب این نسخه با ایونیک ۶ و نسخه N Line تفاوتهایی دارد. همچنین اسپویلر جدیدی در قسمت عقب وجود دارد که مشابه نسخههای پیشین است، اما ظاهراً نسخه N از اسپویلر دماردکی به عنوان ویژگی آیرودینامیکی ثانویه خود استفاده خواهد کرد.
ما اطلاعات بیشتری از ایونیک ۶ N در جولای خواهیم دید، اما مدل ایونیک ۵ N میتواند پیشنمایشی خوبی از آن ارائه دهد: دو موتور و باتری ۸۴ کیلوواتساعتی با توان ۶۴۱ اسب بخار و ۵۶۸ پوند فوت گشتاور که باعث میشود ایونیک ۵ N در ۲.۸ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد.
به گزارش خودرولینک قیمت و زمان عرضه ایونیک ۶ مدل ۲۰۲۶ و نسخه N Line هنوز اعلام نشدهاند، اما با اعلام نسخه N در جولای، انتظار میرود جزئیات مدلهای معمولی قبل یا همان زمان منتشر شوند و حداقل مدلهای غیر N ایونیک ۶ قبل از پایان سال ۲۰۲۵ به فروش برسند.