موتورسیکلت

بررسی کامل موتورسیکلت BMW S1000R و M1000R

"بازگشت طراحی متمایز BMW؛ S1000R و M1000R مدل 2025 با قدرت و فناوری جدید"

 

بررسی کامل موتورسیکلت BMW S1000R و M1000R ،اگر چراغ‌های جلو را همچون چشمان یک موتورسیکلت تصور کنیم، می‌توان گفت طراحی آن‌ها نشان‌دهنده شخصیت وسیله است. چراغ‌های دوتایی که شباهت زیادی به چشمان انسان یا حیوان دارند، معمولاً ظاهری متمایز و جذاب به موتورسیکلت می‌بخشند، در حالی که چراغ‌های تک‌گانه اغلب به جذابیت کمتری شناخته می‌شوند.

مدل S1000R، که نسل دوم آن در سال 2021 عرضه شد، با تغییر از طراحی چراغ‌های دوتایی به چراغ تک‌گانه، ظاهر خاص نسل‌های قبلی خود را از دست داد. نسخه اولیه این مدل در سال 2014 با چراغ‌های دوتایی معرفی شد که طراحی نامتقارن آن، هرچند بحث‌برانگیز، اما قابل‌تشخیص بود. مدل 2021 و همچنین M1000R سال 2022، طراحی چراغ‌های تک‌گانه را به کار بردند که شباهت زیادی به مدل R1250R داشت اما جذابیت بصری قبلی را ارائه نمی‌کرد.

طراحی و تغییرات مدل 2025

برای سال 2025، مدل‌های S1000R و M1000R بار دیگر به طراحی چراغ‌های دوتایی بازگشته‌اند. این تغییر باعث ایجاد چهره‌ای متمایزتر شده و به همراه آن، سایر بخش‌ها نیز بهبودهایی را تجربه کرده‌اند.

پیشرانه و عملکرد فنی

مدل‌های 2025 همچنان از موتور چهار سیلندر 999 سی‌سی مشتق از S1000RR بهره می‌برند، اما تغییراتی در S1000R اعمال شده است تا قدرت بیشتری ارائه دهد و با استاندارد Euro5+ هماهنگ شود. این تغییرات شامل طراحی جدید ورودی هوا و بهینه‌سازی نقشه ECU است که توان خروجی را از 162 اسب بخار به 167.6 اسب بخار افزایش داده است. نسبت انتقال نهایی کوتاه‌تر نیز باعث بهبود شتاب شده است.

M1000R همچنان از سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ ShiftCam بهره می‌برد که قدرتی معادل 206.5 اسب بخار در 13,750 دور در دقیقه ارائه می‌دهد. اگرچه گشتاور آن کمی کمتر از S1000R است، اما با دنده‌بندی کوتاه‌تر، این کمبود جبران شده است.

هندلینگ و سیستم تعلیق

شاسی، ترمزها و سیستم تعلیق در مدل‌های 2025 تغییری نکرده‌اند، اما بهبودهای الکترونیکی عملکرد بهتری را نوید می‌دهند. سیستم کنترل ترمز موتور الکترونیکی “MSR” به S1000R افزوده شده که از قفل شدن چرخ عقب هنگام کاهش گاز یا تعویض دنده جلوگیری می‌کند. این سیستم در هماهنگی با حالت‌های رانندگی مختلف موتورسیکلت عمل می‌کند.

هر دو مدل همچنین از سیستم‌های کنترل کشش بهبود یافته بهره می‌برند که فناوری آن‌ها از مدل‌های سوپربایک BMW گرفته شده است.

بررسی کامل موتورسیکلت BMW S1000R و M1000R

راحتی و مصرف سوخت

با وجود عدم تغییر در طراحی بدنه و موقعیت سواری، راحتی این مدل‌ها مشابه نسل‌های قبلی است. این موتورسیکلت‌ها به خوبی با نیازهای رانندگان با اندازه و شکل‌های مختلف سازگار می‌شوند. امکاناتی مانند دسته‌های گرم‌شونده و سیستم کروز کنترل همچنان در دسترس هستند.

مصرف سوخت نیز تقریباً مشابه گذشته باقی مانده است. S1000R به مصرف 5.18 لیتر در هر 100 کیلومتر دست یافته، در حالی که M1000R مصرفی معادل 5.34 لیتر دارد. ظرفیت مخزن سوخت 16.5 لیتری نیز به این معنی است که S1000R بردی حدود 265 کیلومتر و M1000R بردی حدود 257 کیلومتر ارائه می‌دهد.

تجهیزات جدید مدل‌های 2025

علاوه بر چراغ‌های جلوی دوتایی جدید، سایر بهبودها شامل یک نگهدارنده پلاک کوتاه‌تر در مدل S1000R و اضافه شدن یک درگاه شارژ USB-C است. همچنین سیستم Emergency E-Call برای تماس خودکار در مواقع اضطراری معرفی شده است.

رقبا

S1000R و M1000R در بازاری رقابتی با مدل‌هایی همچون Ducati Streetfighter V4، KTM 1390 Super Duke R، و Triumph Speed Triple 1200 RS رقابت می‌کنند. گزینه‌های دیگر شامل Aprilia Tuono V4 و Honda CB1000 Hornet SP هستند که برای کاهش هزینه‌ها مناسب‌اند.

مشخصات فنی

  • قیمت: 17,330 یورو (S1000R) / 19,845 یورو (S1000R Sport) / 25,170 یورو (M1000R)

  • ظرفیت موتور: 999 سی‌سی

  • قدرت: 167.6 اسب بخار (S1000R) / 206.5 اسب بخار (M1000R)

  • گشتاور: 114 نیوتن‌متر (S1000R) / 113 نیوتن‌متر (M1000R)

  • مصرف سوخت متوسط: 5.18 لیتر در 100 کیلومتر (S1000R) / 5.34 لیتر در 100 کیلومتر (M1000R)

  • ظرفیت مخزن سوخت: 16.5 لیتر

  • وزن: 199 کیلوگرم

  • سیستم تعلیق جلو: دوشاخ معکوس 45 میلی‌متری با تنظیمات کامل

  • سیستم تعلیق عقب: کمک‌فنر تک‌گانه با تنظیمات پیشرفته

  • ترمزها: دیسک‌های 320 میلی‌متری جلو و 220 میلی‌متری عقب

  • لاستیک جلو/عقب: 120/70 ZR17 / 190/55 ZR17 (200/55 ZR17 برای M1000R)بررسی کامل موتورسیکلت BMW S1000R و M1000R

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا