نسل چهارم بیامو سری 1 وارد بازاری رقابتی شده است که بیامو بیش از دو دهه پیش به شکلگیری آن کمک کرد. مدل 2025 بیامو سری 1 بیش از 20 سال پس از عرضه اولیه آن در سال 2004 معرفی شده است، زمانی که بیامو تصمیم گرفت با ارائه یک مدل مقرونبهصرفهتر در کلاسی پایینتر از سری 3 محبوب، خریداران جوان را جذب کند.
خودرویی با نشان بیامو، دیفرانسیل عقب و بهرهمندی از DNA اصلی این برند در لذت رانندگی، به سرعت با استقبال مشتریان روبرو شد. این برند آلمانی تاکنون بیش از 3 میلیون دستگاه از سری 1 را در سه نسل به فروش رسانده است و بسیاری از مشتریان مادامالعمر را از سری 1 به مدلهای بزرگتر خود جذب کرده است.
اما نسل چهارم سری 1 کمی با فرمول اصلی متفاوت است. مدلهای پایه همچنان دارای دیفرانسیل جلو (و موتور سه سیلندر) هستند، در حالی که مدل M135 با موتور چهار سیلندر عرضه میشود، اما به دلیل استفاده از گیربکس دوکلاچه هفت سرعته جدید، گشتاور آن نسبت به نسل قبلی کاهش یافته است.
طراحی خارجی بیامو سری 1 مدل 2025
طراحی جلوی نسل جدید سری 1 با ورودیهای هوای بزرگ و جلوپنجره جدید بیامو که برای اولین بار با نوارهای عمودی و مورب ارائه میشود، قابل شناسایی است. این خودرو همچنین با المانهای منحصربهفردی مانند چراغهای روز و راهنماهای فلشمانند، به راحتی قابل تشخیص است.
علیرغم از دست دادن ساختار دیفرانسیل عقب، طراحی سری 1 همچنان تهاجمی و اسپرت به نظر میرسد. این خودرو دارای کاپوتی بلند، سقفی خمیده و طراحی مشهور Hofmeister kink در ستون C است.
طراحی عقب خودرو جسورانه است و ظاهری شبیه خودروهای مسابقهای دارد که با بازتابدهندههای عمودی و دیفیوزرهای مشکی تکمیل شده است. در رنگ مناسب، ظاهر نسل جدید سری 1 جذاب است، اما ممکن است طراحی قسمت عقب برای برخی بیش از حد باشد.
فضای داخلی بیامو سری 1 مدل 2025
یکی از مزایای خرید یک مدل پایه از یک برند لوکس این است که بسیاری از فناوریها و ویژگیهای مدلهای گرانتر را نیز دریافت میکنید. سری 1 از بودجه تحقیق و توسعه چندصد میلیون دلاری بیامو بهرهمند است و فناوریهایی را ارائه میدهد که ابتدا در خودروهای گرانتر این برند معرفی شدهاند.
کابین سری 1 با نمایشگرهای با وضوح بالا و کیفیت ساخت عالی، تأثیر اولیهای قابل توجه ایجاد میکند. نمایشگرهای منحنی که به سمت راننده متمایل هستند، جذابیت زیادی دارند. نمایشگرهای 10.25 اینچی اطلاعات و 10.7 اینچی کنترل، با سرعت بالا و سیستم عامل BMW OS9 جدید اجرا میشوند.
کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه حذف شدهاند و تنظیم دما و سرعت فن از طریق نمایشگر انجام میشود. در مقایسه با مدل X3 که نوار تعاملی دارد، سری 1 فاقد این ویژگی است، اما سیستم تهویه همیشه در دسترس است و استفاده از آن آسان است.
فضای کابین حس اسپرتی دارد و با فرمانی ضخیم و صندلیهایی راحت ارائه میشود. امکان انتخاب صندلیهایی با روکش Econeer ساخته شده از مواد بازیافتی نیز وجود دارد.
این خودرو پنجنفره است، اما برای چهار سرنشین مناسبتر است و نفر پنجم تنها برای مسیرهای کوتاه میتواند راحت باشد. صندلیها به طور کامل بازطراحی شدهاند و برای سفرهای طولانیتر بسیار راحتتر و پشتیبان هستند.
مشخصات فنی بیامو سری 1 مدل 2025
موتور و پیشرانه:
- 118i: مدل پایه از یک موتور 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ استفاده میکند که توان خروجی آن 100 کیلووات (136 اسب بخار) و گشتاور 220 نیوتنمتر است.
- 120i: از همان موتور سه سیلندر بهره میبرد، اما به لطف سیستم هیبرید خفیف، توان آن به 125 کیلووات (170 اسب بخار) و گشتاور به 280 نیوتنمتر افزایش یافته است. شتاب 0 تا 100 این مدل 7.8 ثانیه است.
- M135i xDrive: مدل پرچمدار این سری از یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ استفاده میکند که توان خروجی آن 225 کیلووات (306 اسب بخار) و گشتاور آن 400 نیوتنمتر است. این خودرو از سیستم چهارچرخ محرک xDrive بهره میبرد و شتاب 0 تا 100 آن 4.9 ثانیه است.
گیربکس:
- تمامی مدلها از یک گیربکس دوکلاچه هفت سرعته استفاده میکنند.
- مدل M135i به دلیل استفاده از همین گیربکس، کاهش گشتاور 50 نیوتنمتری نسبت به نسل قبل داشته است.
مصرف سوخت:
- مصرف سوخت مدلهای مختلف بهینهتر شده است، به ویژه مدلهای مجهز به سیستم هیبرید خفیف.
- مدل 118i به طور میانگین حدود 6.0 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف دارد.
- مدل 120i با بهرهمندی از سیستم هیبرید خفیف نیز در همین بازه مصرف سوخت قرار میگیرد.
فناوریها و امکانات
سری 1 امکان کنترل خودرو با استفاده از گوشی هوشمند را ارائه میدهد، حتی نیازی به کلید فیزیکی نیست. بیامو همچنین یک فروشگاه اپلیکیشن معرفی کرده که میتوانید برنامههایی مثل Audible یا اپلیکیشنهای پادکست را دانلود کنید.
در اروپا (و احتمالاً در آینده در استرالیا)، امکان دانلود اپلیکیشنهایی برای تماشای تلویزیون زنده یا استریم محتوا وجود دارد، البته تنها در حالت توقف خودرو.
سیستم عامل OS9 بیامو تجربهای شبیه به استفاده از یک آیپد جدید را ارائه میدهد: سریع، روان و با وضوح بالا. نورپردازی داخلی نسل جدید نیز یکی دیگر از ویژگیهای برجسته است که با طرحهای نوری مختلف میتوان فضایی متناسب با حالت رانندگی ایجاد کرد.
فضای بار و کاربردی بودن
صندلیهای عقب به صورت 40:20:40 تا میشوند و حجم فضای بار را از 380 لیتر به 1200 لیتر افزایش میدهند.
تجربه رانندگی
بیامو سری 1 همچنان به عنوان یک خودروی اسپرت و مقرونبهصرفه، احساس رانندگی خوبی ارائه میدهد. مدلهای 118 و M135 هر دو به طور متفاوت اما رضایتبخش رانندگی میکنند، هرچند تغییرات در سیستم انتقال قدرت و کاهش گشتاور در مدل M135 کمی احساس میشود.
در مجموع، نسل چهارم سری 1 بهترین نسخهای است که تاکنون عرضه شده و با فناوریهای پیشرفته، طراحی جذاب و تجربه رانندگی مناسب، گزینهای ارزشمند در دسته خودروهای لوکس ورودی است.