بررسی لندرور دیفندر اکتا 2024، این خودرو با یک هدف مشخص طراحی شده است: تبدیل شدن به سریعترین خودروی آفرود دنیا. اما واقعاً چطور میتوان “سریعترین آفرودر” را تعریف کرد؟ یک رکورد در پیست نوربرگرینگ تنها بخشی از ماجرا را نشان میدهد. وقتی پای لندرور وسط باشد، مسئله فقط سرعت نیست، بلکه ترکیب قابلیتها اهمیت دارد. این خودرو هم میتواند در مسابقات رالی مانند داکار بدرخشد و هم یک خودروی خانوادگی مناسب برای سفرهای طولانی باشد. هم از صخرهها بالا میرود و هم رودخانهها را طی میکند، اما در عین حال میتواند با هیجان زیاد دریفت بزند.
از طرفی، دیفندر جدید یک موفقیت تجاری بزرگ برای لندرور محسوب میشود. نسل قبلی دیفندر، که اخیراً در برنامه The Traitors دیده شده، در سالهای پایانیاش تنها ۱۲ هزار دستگاه در سال فروش داشت، اما مدل جدید هر ماه همین تعداد را میفروشد. بنابراین، بخش لندرور در شرکت JLR در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.
آیا دیفندر واقعاً میتواند در بین SUVهای سریع جایی داشته باشد؟
بازار خودروهای سریع آفرودی حسابی داغ است. خودروهایی مانند استون مارتین DBX، آئودی Q8، بنتلی بنتایگا، لامبورگینی اوروس S، مرسدس G63 و پورشه کاین در این کلاس حضور دارند. حتی میتوان پورشه 911 داکار و لامبورگینی هوراکان استراتو را هم در نظر گرفت. با این حال، لندرور دیفندر اکتا بیشتر خود را در برابر فورد F-150 رپتور قرار داده، که نشان میدهد همچنان به قابلیتهای آفرود اهمیت زیادی میدهد.
دیفندر اکتا نتیجه سه سال مهندسی مجدد است. در طول توسعهی این خودرو، ۱۳,۹۶۰ آزمایش مختلف روی آن انجام شده است؛ از پیست نوربرگرینگ گرفته تا یخهای سوئد، بیابانهای دبی و مسیرهای خشن شاتو دو لاستور، جایی که خودروهای شرکتکننده در رالی داکار مورد آزمایش قرار میگیرند. همچنین این اولین دیفندری است که تمامی مسیرهای چالشبرانگیز ایستنر کسل را پشت سر گذاشته است.
قیمت مدل Edition One که شامل رنگ جدید سبز فاروئه متالیک، چرم پایدار و فیبر کربن خرد شده است، ۱۶۰,۸۰۰ پوند تعیین شده است. مدل استاندارد نیز ۱۴۵,۳۰۰ پوند قیمت دارد.
چرا نام “اکتا”؟
نام اکتا از ساختار هشتوجهی الماس الهام گرفته شده که یکی از سختترین مواد روی زمین است. علاوه بر این، لندرور موفق شد این نام را در ۱۷۵ کشور بدون مشکل قانونی ثبت کند.
طراحی چقدر تغییر کرده است؟
بررسی لندرور دیفندر اکتا 2024، طراحان از تغییرات افراطی خودداری کردهاند، بنابراین دیفندر اکتا همچنان ظاهر یک SUV کلاسیک و قدرتمند را حفظ کرده است. با این حال، ارتفاع آن ۲۸ میلیمتر بیشتر شده و ۶۸ میلیمتر پهنتر شده است. رنگهای جدیدی از جمله مس و خاکستری اضافه شده که ظاهر آن را کمی نظامیتر کرده است. یک روکش مات محافظتی هم به صورت آپشنال ارائه میشود، اما شاید استفاده از فیبر کربن خردشده روی کاپوت و کابین ضرورتی نداشت.
تغییرات فنی و عملکردی
بررسی لندرور دیفندر اکتا 2024، تغییرات عمدتاً برای بهبود تواناییهای آفرودی انجام شده است. محورهای جلو و عقب کمی جابهجا شدهاند تا امکان استفاده از لاستیکهای بزرگتر فراهم شود. ورودی هوای جلو نیز بزرگتر شده تا بتواند نیاز خنککنندگی موتور جدید را تأمین کند. در بخش زیرین خودرو، صفحات فلزی محافظ اضافه شدهاند.
برای مدیریت گرما، سیستم خنککنندهی پیشرفته با عایقبندی چندلایهی لولههای سوخت و سپر حرارتی مخصوص طراحی شده است. لاستیکها نیز اکنون میتوانند ۵۰۰ میلیمتر حرکت عمودی داشته باشند و زاویههای ورود، خروج و شکستگی به ترتیب به ۴۰.۲، ۴۲.۸ و ۲۹ درجه افزایش یافته است.
تجربه رانندگی در جاده و آفرود
موتور جدید ۴.۴ لیتری توئین توربوی BMW جایگزین موتور ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ شده است. این موتور ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۵۳ پوند-فوت گشتاور تولید میکند، اما در حالت Comfort چندان تهاجمی نیست.
گیربکس ۸ سرعتهی ZF و سیستم چهارچرخ محرک همچنان حضور دارند. سیستم اگزوز جدید هم طوری طراحی شده که صدای جذابی تولید کند اما همچنان بتواند از مسیرهای آبی عبور کند.
با فعال کردن حالت Dynamic، خودرو واکنشپذیرتر میشود. فرمان، دریچهی گاز، سیستم تعلیق و صدای اگزوز تیزتر و سریعتر عمل میکنند. اما نکتهی جالبتر، سیستم تعلیق 6D Dynamics است که به جای میلهای ضدلغزش معمولی، از دمپرهای هیدرولیکی متصل به هم استفاده میکند. این فناوری مشابه چیزی است که در مکلارن 750S و رنجروور اسپرت SV دیدهایم.
رانندگی در مسیرهای مختلف
در جاده، فرمان سریعتر باعث میشود که دیفندر اکتا با وجود جثهی بزرگش، نسبت به یک SUV سنتی، چابکتر باشد. البته در مقایسه با استون، لامبورگینی و پورشه، هنوز هم کمی کندتر عمل میکند. اما در مسیرهای شنی، عملکردی فوقالعاده دارد و مانند یک خودروی رالی واقعی حرکت میکند.
حالت Octa که با فشار یک دکمه فعال میشود، تنظیمات تعلیق را متناسب با شرایط جاده تغییر میدهد. حتی هنگام پرش از موانع، سیستم تعلیق خود را برای فرود آماده میکند.
در تستهای آفرود، دیفندر اکتا عملکردی فراتر از انتظار داشت. در تپههای شنی لمبرتس بی، تنها کاری که لازم بود انجام دهیم، کاهش فشار باد لاستیکها به ۲۰ PSI بود. بقیه کارها را سیستم هوشمند خودرو انجام داد.
کابین و امکانات داخلی
کابین دیفندر همچنان طراحی ساده اما شیک و کاربردی خود را حفظ کرده است. صفحهنمایش لمسی همچنان آسان و روان کار میکند. صندلیهای جدید از پارچهی Ultrafabric™ ساخته شدهاند که از چرم سبکتر است و اثرات زیستمحیطی کمتری دارد.
یک ویژگی جدید در دیفندر اکتا، سیستم صوتی Body and Soul است که با استفاده از لرزشهای هماهنگ با موسیقی، تجربهی شنیداری متفاوتی ایجاد میکند. همچنین فرمان جدید با پدالهای تعویض دندهی نورانی اضافه شده که هنگام فعال شدن حالت Dynamic یا Octa، به رنگ قرمز درمیآید.
جمعبندی: آیا این بهترین دیفندر است؟
بدون شک! دیفندر اکتا فراتر از انتظارات ظاهر شده است. ترکیب سرعت، قدرت، لوکس بودن و تواناییهای آفرود باعث شده که این خودرو به یکی از کاملترین SUVهای موجود تبدیل شود. تنها نقطهضعف آن قیمت بالا است، اما برای کسانی که به دنبال نهایت قابلیتها هستند، این خودرو یک انتخاب بینقص محسوب میشود.