مقایسه فورد موستانگ دارک هورس و بیامو M2، کوپههای پرفورمنس، رانندگی را به سطحی جدید میبرند. در اینجا، دو نمونه از خودروهای اسپرت که برای لذت رانندگی طراحی شدهاند، با یکدیگر مقایسه میشوند. پس از کنار رفتن شورولت کامارو و دوج چلنجر، اکنون فورد موستانگ دارک هورس با ۵۰۰ اسب بخار و بیامو M2 با ۴۵۳ اسب بخار، به عنوان دو رقیب جدی وارد میدان شدهاند. هر دو مدل، نسخههای جدید و بهبودیافتهای از خودروهای پیشین هستند که نشان میدهد سازندگانشان قصد دارند همچنان در این بازار باقی بمانند.
مشخصات و قیمتگذاری
کارشناسان برای بررسی دقیقتر، نسخههای شش سرعته دستی موستانگ دارک هورس ۲۰۲۴ و بیامو M2 ۲۰۲۳ را انتخاب کردند. قیمت M2 با آپشنهای اضافه مانند پکیج کربن (۹,۹۰۰ دلار)، پکیج Shadowline (۳۰۰ دلار)، چراغهای LED تطبیقی (۶۵۰ دلار) و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپورت 4S، به ۷۵,۳۴۵ دلار میرسد. در مقابل، موستانگ دارک هورس با قیمت ۷۸,۷۵۵ دلار و آپشنهایی نظیر بستهی هندلینگ (۵,۴۹۵ دلار)، صندلیهای ریکارو (۱,۹۹۵ دلار) و سیستم ضدسرقت (۳,۹۹۵ دلار) عرضه میشود. همچنین، هر دو خودرو شامل یک روز آموزش رانندگی در مدرسهی اختصاصی خود هستند.
طراحی داخلی و راحتی
فضای داخلی این دو خودرو تجربهای کاملاً متفاوت ارائه میدهد. صندلیهای رکاروی دارک هورس نرم و راحت هستند، در حالی که صندلیهای فیبرکربنی M2 ورزشیتر بوده و نگهداری بهتری در پیچها دارند، اما ورود و خروج از آنها دشوار است. کابین موستانگ ترکیبی از طراحی کلاسیک و فناوری مدرن است و نمایشگر دیجیتال ۱۲.۴ اینچی و صفحهنمایش لمسی ۱۳.۲ اینچی، حس نوستالژیک را با امکانات پیشرفته ترکیب میکند. با این حال، سیستم اطلاعات و سرگرمی فورد دارای مشکلاتی مانند تأخیر در واکنش و اعوجاج صدا است.
بیامو M2 نیز از نمایشگرهای بزرگ ۱۲.۳ اینچی برای صفحهآمپر و ۱۴.۹ اینچی برای سیستم مرکزی بهره میبرد، اما پیچیدگی بیش از حد تنظیمات آن، تجربه کاربری را دشوار کرده است. در فضای داخلی، M2 از تزئینات فیبرکربنی استفاده کرده، در حالی که موستانگ از پلاستیک دانهدار بهره میبرد. هر دو خودرو فضای محدودی در صندلیهای عقب دارند، اما بیامو با سیستم تهویه جداگانه برای عقب، راحتی بیشتری را فراهم کرده است.
عملکرد و تجربه رانندگی
دارک هورس از موتور ۵.۰ لیتری V-8 بهره میبرد که قطعاتی از مدلهای شلبی GT500 و مک۱ را به ارث برده است. در مقابل، M2 از یک موتور شش سیلندر ۳.۰ لیتری توربوشارژ استفاده میکند که نسخهای از انجین S58 موجود در مدلهای M بیامو است. با اینکه موستانگ صدای هیجانانگیزتری دارد، اما در ارتفاعات بالا، سیستم توربوشارژ M2 باعث میشود از فورد جلو بزند.
در تست شتاب، بیامو با ثبت زمان ۴.۱ ثانیه برای ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، دو دهم ثانیه سریعتر از موستانگ عمل کرد. همچنین، M2 مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۲.۳ ثانیه با سرعت ۱۹۱ کیلومتر بر ساعت طی کرد، در حالی که دارک هورس این مسیر را در ۱۲.۷ ثانیه و با سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت پیمود. در مقابل، موستانگ در تستهای ترمز برتر بود و از سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت در ۴۲ متر توقف کرد، سه متر زودتر از M2.
هندلینگ و فرمانپذیری
در مسیرهای کوهستانی، M2 چابکتر و اعتماد به نفس بیشتری به راننده میدهد. فرمان آن سبکتر است، اما گاهی بیش از حد حساس به نظر میرسد. در مقابل، دارک هورس فرمان دقیقتری دارد، اما وزن بیشتر و ابعاد بزرگتر آن، رانندگی در مسیرهای تنگ را دشوارتر میکند. لاستیکهای پهن موستانگ چسبندگی بالاتری دارند، اما در پیچها، M2 با هندلینگ تیزتر و دینامیک بهتر، برتری دارد.
مصرف سوخت و راحتی در رانندگی روزمره
M2 در مقایسه با موستانگ آرامتر و کممصرفتر است. همچنین، با دید بهتر و سیستمهای کمکی پارک، برای رانندگی شهری مناسبتر است. در مقابل، موستانگ با ارتفاع پایینتر جلوی خودرو، در رمپها و ورودیهای زاویهدار دچار مشکل میشود.
نتیجهگیری
مقایسه فورد موستانگ دارک هورس و بیامو M2، دارک هورس با موتور V-8 پرقدرت، طراحی عضلانی و صدای هیجانانگیزش، یک کوپهی جذاب و دوستداشتنی است. اما در مجموع، M2 عملکرد سریعتر، مصرف سوخت بهینهتر و تجربهی رانندگی روزمرهی راحتتری ارائه میدهد. در حالی که فورد با جذابیت خاص خود هواداران زیادی دارد، اما در این رقابت، بیامو M2 با برتری در عملکرد و کارایی، برندهی نهایی است. با این حال، اگر عاشق صدای موتور V-8 باشید، موستانگ همچنان انتخابی وسوسهبرانگیز خواهد بود.