در سال 2024، داچیا ساندرو توانست عنوان پرفروشترین خودروی اروپا را بهدست آورد. طبق آمار منتشر شده از سوی مؤسسه Jato Dynamics، 268,101 دستگاه از این هاچبک اقتصادی در سراسر اروپا به فروش رسید، که حدود 50 هزار دستگاه بیشتر از رنو کلیو بود که در جایگاه دوم قرار گرفت. فولکسواگن گلف نیز با 215,715 دستگاه در جایگاه سوم ایستاد. در حالی که تسلا مدل Y که در سال 2023 پرفروشترین خودرو در اروپا بود، با کاهش 17 درصدی فروش مواجه شد و تعداد ثبتشده آن به 209,214 دستگاه رسید. با این حال، مدل Y همچنان محبوبترین خودروی برقی در اروپا باقی ماند و رتبه اول را در این بخش حفظ کرد.
رشد پایدار بازار شاسیبلندها
بازار شاسیبلندها همچنان رشد خود را ادامه داد و سهم این خودروها از بازار اروپا به 54 درصد رسید که یک رکورد محسوب میشود. در مجموع، 6.92 میلیون دستگاه خودروی شاسیبلند در اروپا به فروش رفت، که نسبت به سال گذشته رشد 4 درصدی را نشان میدهد. از میان 50 خودروی پرفروش اروپا، 27 مدل از نوع شاسیبلند بودند که بیانگر ادامه تقاضای بالا برای این کلاس خودرویی است.
افزایش فروش سوپرمینیها
سوپرمینیها نیز رشد جزئی 1.3 درصدی را تجربه کردند و فروش آنها به 2 میلیون دستگاه رسید که 15.5 درصد از کل بازار خودرو در اروپا را تشکیل میدهد. اما سایر کلاسها مانند هاچبکهای کامپکت و سدانهای متوسط با کاهش فروش مواجه شدند و به ترتیب 1.3 و 3.3 درصد کاهش داشتند.
سهم خودروهای برقی در بازار اروپا به طور جزئی کاهش یافت و از 15.7 درصد در سال 2023 به 15.4 درصد در سال 2024 رسید. در مقابل، خودروهای بنزینی سهم بیشتری از بازار را بهدست آوردند و سهم آنها از 47.9 درصد به 48.4 درصد افزایش یافت. کاهش فروش خودروهای برقی عمدتاً به دلیل کاهش مشوقهای دولتی و قیمت بالای این خودروها بوده است. با این حال، پیشبینی میشود که با ورود مدلهای ارزانقیمت برقی نظیر رنو 5 و فیات گراند پاندا، بازار خودروهای برقی در سال 2025 دوباره رشد کند.
در این میان، سهم خودروهای دیزلی به کاهش خود ادامه داد و به 14.3 درصد رسید که کاهش 1.7 درصدی را نشان میدهد. همچنین، سهم خودروهای هیبریدی-برقی قابل شارژ (PHEV) نیز کاهش یافت و از 7.7 درصد به 7.3 درصد رسید. در مقابل، خودروهای هیبریدی با رشد قابل توجهی روبرو شدند و سهم آنها از بازار از 9.9 درصد به 11.8 درصد افزایش یافت.