بررسی خودرو

بررسی مازراتی GT2 استراداله

سوپراسپرت مسابقه‌ای با روح گرند تورینگ

بررسی مازراتی GT2 استراداله، “ما از مسابقات متولد شده‌ایم.” این جمله‌ای است که «کلاوس بوسه»، رئیس طراحی مازراتی، به زبان می‌آورد. در واقع، مازراتی GT2 استراداله جدید از خودروی مسابقه‌ای MC20 الهام گرفته که سال گذشته در سری اروپایی Fanatec GT2 به پیروزی رسید. اما مازراتی همیشه در دنیای گرند تورینگ حضور داشته است؛ از دهه ۱۹۵۰ تاکنون، مدل‌های کوپه و کانورتیبل قدرتمند و درعین‌حال راحت را تولید کرده است. شاید همین سابقه باعث شده که GT2 استراداله به‌اندازه‌ای که انتظار دارید، وحشی و خشن نباشد. این خودرو مانند پورشه 911 GT2 شما را در صندلی‌تان فرو نمی‌برد و در مرزهای چسبندگی هم به تیزی رقبای سرسختش نیست. اما این بدان معنا نیست که این مازراتی جدید هدف را اشتباه گرفته است. به لطف بهبودهای انجام‌شده، GT2 استراداله نسخه‌ای کنترل‌شده‌تر و مطمئن‌تر از MC20 استاندارد است، درحالی‌که همچنان برای استفاده روزمره مناسب باقی مانده است.

مازراتی GT2 استراداله چیست؟

بررسی مازراتی GT2 استراداله، تشخیص GT2 استراداله از یک MC20 معمولی کار سختی نیست، به‌خصوص به لطف باله‌ی ثابت و قابل تنظیم فیبر کربنی که در عقب خودرو قرار دارد. تغییرات بصری دیگر شامل جلوپنجره‌ای بازطراحی‌شده با خطوطی تهاجمی‌تر، ورودی‌های بزرگ‌تر برای خنک کردن ترمزها، دریچه‌هایی روی کاپوت و گلگیرهای جلو و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر روی گلگیرهای عقب است. اما این تغییرات فقط برای زیبایی نیستند؛ بوسه می‌گوید: “ما هیچ کاری را صرفاً به خاطر طراحی انجام ندادیم، همه چیز برای عملکرد بهتر است.”

در نسخه GT2 استراداله، موتور ۳.۰ لیتری شش سیلندر خورجینی Nettuno که در میانه خودرو قرار گرفته، اندکی قوی‌تر از نسخه استاندارد MC20 شده است. این موتور اکنون ۶۳۱ اسب بخار نیرو در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند که ۱۰ واحد بیشتر از MC20 معمولی است، درحالی‌که گشتاور آن همان ۵۳۱ پوندفوت باقی مانده است. این قوی‌ترین موتور احتراقی است که مازراتی تاکنون ارائه داده و می‌تواند این خودرو را در کمتر از ۲.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن به ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اما آنچه به GT2 استراداله برتری واقعی در پیست می‌دهد، نه قدرت موتور، بلکه مجموعه‌ای از مهندسی‌های مسابقه‌ای است: کاهش وزن، تنظیم مجدد سیستم تعلیق، ترمزهای بزرگ‌تر، لاستیک‌های چسبنده‌تر، آیرودینامیک بهبود یافته و کنترل هوشمندتر پیشرانه.

 

مازراتی می‌گوید GT2 استراداله ۶۰ کیلوگرم سبک‌تر از MC20 استاندارد است، که این کاهش وزن با تجهیزاتی مانند چرخ‌های ۲۰ اینچی قفل مرکزی فورج‌کاری‌شده، ترمزهای کربن-سرامیکی استاندارد، صندلی‌های سبک‌وزن اسپرت و حذف بخش زیادی از پوشش‌های داخلی به دست آمده است. این چرخ‌ها با لاستیک‌های بریجستون پوتنزا با ابعاد ۲۴۵/۳۵ در جلو و ۳۰۵/۳۰ در عقب همراه شده‌اند. سیستم تعلیق چنداتصالی در جلو و عقب همچنان از همان هندسه MC20 استفاده می‌کند، اما فنرها در جلو ۸ درصد سفت‌تر و در عقب ۱۰ درصد سفت‌تر شده‌اند. این خودرو همچنین از یک اسپلیتر جلو برای افزایش داون‌فورس بهره می‌برد. در تنظیمات حداکثر داون‌فورس، این خودرو در سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت ۳۷۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین ایجاد می‌کند، که نسبت به MC20 استاندارد ۲۶۰ کیلوگرم افزایش داشته است.

چگونه GT2 استراداله را مسابقه‌ای‌تر کنیم؟

برای آن دسته از خریدارانی که به دنبال نسخه‌ای متمرکزتر بر پیست هستند، مازراتی یک پکیج عملکردی ۱۳,۷۵۰ دلاری ارائه می‌دهد. این پکیج شامل لاستیک‌های نیمه‌اسلیک میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R است که چسبندگی جانبی را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین، ترمزها بزرگ‌تر شده‌اند—در جلو ۷.۶ میلی‌متر و در عقب ۲۰ میلی‌متر افزایش یافته است. علاوه بر این، دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی با یک نسخه الکترونیکی کنترل‌شده جایگزین شده است. این پکیج همچنین شامل یک حالت رانندگی Corsa Evo با چهار سطح مختلف برای تنظیم کنترل پایداری، کنترل کشش، دیفرانسیل و سیستم ترمز ضدقفل (ABS) است.

پشت فرمان مازراتی GT2 استراداله

متأسفانه، مازراتی تنها ۹ دور در پیست Ascari اسپانیا به ما اجازه رانندگی داد، آن هم در حضور رانندگان حرفه‌ای که در سه دور اول ما را مجبور به استفاده از حالت اسپرت کردند. اما حتی در همین زمان کوتاه، مشخص شد که در حالت کورسا، خودرو واکنش‌های پویاتری از خود نشان می‌دهد. کنترل کشش در این حالت کمتر محدودکننده است و اجازه می‌دهد خودرو در ورودی پیچ‌ها کمی بچرخد. بااین‌حال، در خروج از پیچ‌ها، چسبندگی محور عقب بسیار بالا بود؛ تا جایی که اگر زودتر از حد لازم گاز می‌دادید، قسمت جلوی خودرو دچار کم‌فرمانی می‌شد، حتی در پیچ‌های سرعت بالا.

واکنش‌های GT2 استراداله آرام و سنجیده به نظر می‌رسند؛ این یک خودرو نیست که ناگهان وسط پیچ شما را غافلگیر کند. همین ویژگی، همراه با موتوری که صدای چندان هیجان‌انگیزی ندارد، باعث می‌شود خودرو روی پیست از آنچه واقعاً هست، کندتر به نظر برسد. اما در عوض، این آرامش در کنار سواری نسبتاً نرم در حالت GT، باعث می‌شود که GT2 استراداله یک سوپراسپرت روزمره باشد. این خودرو نسبت به MC20 استاندارد هنگام رانندگی در جاده‌های کوهستانی حس چسبندگی و ثبات بیشتری دارد و در بزرگراه آرام‌تر و راحت‌تر از پورشه 911 GT2 است.

بررسی مازراتی GT2 استراداله

مشکل بزرگ مازراتی GT2 استراداله چیست؟

مشکل این خودرو، نامش است! به لطف پورشه، نام GT2 انتظارات خاصی را ایجاد می‌کند—اما مازراتی آن را برآورده نمی‌کند. این خودرو هیولایی هولناک نیست. هنگام فشار دادن پدال گاز، شما را با وحشت روبه‌رو نمی‌کند. درعوض، کمی رام‌تر از حد انتظار است. جالب اینجاست که در مسابقات، خودروهای کلاس GT2 مخصوص رانندگان غیرحرفه‌ای طراحی شده‌اند و اگر یک راننده حرفه‌ای باشید، به سراغ کلاس GT3 می‌روید که چسبندگی آیرودینامیکی بیشتری دارد و سریع‌تر است.

مشکل دیگر قیمت آن است. قیمت پایه GT2 استراداله ۳۱۰,۰۰۰ دلار است، که نسبت به MC20 استاندارد ۹۰,۰۰۰ دلار بیشتر هزینه دارد. اما چیزی که این خودرو را خاص می‌کند، تولید محدود آن است. تنها ۹۱۴ دستگاه از این مدل ساخته خواهد شد و کمتر از ۳۷۰ دستگاه به آمریکای شمالی خواهند رسید.

بررسی مازراتی GT2 استراداله

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا