اخبار خودرو

بازار ابرخودروها در ۲۰۲۴

رشد ۱۲٪ بدون مازراتی، سلطه فراری و پیشتازی لامبورگینی

به گزارش خودرولینک سال ۲۰۲۴ برای بازار خودروهای خاص، که شامل برندهای تولیدکننده ابرخودروها و خودروهای لوکس می‌شود، سالی پر از تغییرات بود. مجموع فروش این دسته در سال گذشته ۷۹,۲۰۰ دستگاه بوده که در مقایسه با ۲۰۲۳، کاهش ۹٪ را نشان می‌دهد. اما دلیل اصلی این کاهش چیست؟

مازراتی؛ از گروه پریمیوم به ابرخودروها

به گزارش خودرولینک تا پیش از این، مازراتی به عنوان یک برند پریمیوم در رقابت با مرسدس، آئودی و پورشه قرار داشت. اما تصمیمات جدید این برند باعث شد که اکنون بیشتر در کنار ابرخودروها دیده شود. توقف تولید مدل‌های لوانته، گیبلی و کواتروپورته و تمرکز روی مدل‌های گرن‌توریزمو، گرن‌کابریو، MC20 و MC20 Cielo باعث شد که مازراتی دیگر شباهتی به برندهای پریمیوم نداشته باشد. هرچند که همچنان مدل گری‌کاله را ارائه می‌دهد، اما در میان پنج مدل فعلی این برند، تنها یک SUV در کلاس D حضور دارد.

با این تغییر، مازراتی رسماً به گروه خودروهای خاص و ابرخودروها اضافه شد و همین امر بر آمار فروش این کلاس تأثیر گذاشت.

رشد ۱۲٪ بدون مازراتی!

به گزارش خودرولینک اگر مازراتی را از آمار کنار بگذاریم، فروش خودروهای خاص از ۶۰,۷۰۰ دستگاه در ۲۰۲۳ به ۶۷,۹۰۰ دستگاه در ۲۰۲۴ افزایش یافته است؛ یعنی رشدی ۱۲٪. این رشد عمدتاً به لطف یانگ‌وانگ (برند لوکس BYD) و لوسید موتورز بوده که موفق شدند سهم بیشتری از این بازار را تصاحب کنند.

فراری؛ پادشاه بلامنازع بازار!

فراری همچنان با اختلاف، پادشاه این کلاس باقی مانده است. موفقیت این برند بیشتر به لطف استقبال فوق‌العاده از مدل پوروسانگوئه و سایر ابرخودروهای آن بوده است.

لامبورگینی از بنتلی جلو زد!

یکی از اتفاقات جالب در بازار ۲۰۲۴ این بود که لامبورگینی موفق شد از بنتلی پیشی بگیرد. این نشان می‌دهد که تمرکز روی تولید مدل‌های جذاب‌تر و عملکردمحورتر، به رشد این برند کمک کرده است.

اُروس و سیاست؛ رشد با حمایت کرملین

نکته جالب دیگر، افزایش فروش برند اُروس است. به نظر می‌رسد که بخشی از این رشد به حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین و هدایایی که به متحدانش داده شده مربوط است. حمایت‌های دولتی و حضور در بازارهای خاص، به این برند کمک کرده تا جایگاه خود را در میان خودروهای لوکس و خاص تقویت کند.

جمع‌بندی

مازراتی از گروه پریمیوم به ابرخودروها منتقل شد.
با حذف مازراتی، این کلاس رشد ۱۲٪ را تجربه کرد.
فراری همچنان در صدر است، لامبورگینی از بنتلی جلو زد.
یانگ‌وانگ و لوسید موتورز از برندگان بزرگ این بازار بودند.
اُروس با حمایت‌های خاص رشد چشمگیری داشت.

🔹 نظر شما درباره این تغییرات چیست؟ فکر می‌کنید در سال ۲۰۲۵ چه برندی صدرنشین خواهد بود؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا