مینی، برند اصیل بریتانیایی که سالهاست تحت مالکیت BMW فعالیت میکند، با معرفی مدل تمامبرقی Countryman SE 2025 گام بلندی در مسیر الکتریکیسازی برداشته است. با بررسی مینی کانتریمن اگرچه دیگر چندان «مینی» بهنظر نمیرسد، اما همچنان روح بازیگوش و جذاب خود را حفظ کرده و تجربهای منحصربهفرد ارائه میدهد. در ادامه نگاهی داریم به بررسی کامل این کراساوور خاص به نقل از مجله MotorTrend و به گزارش خودرولینک.
طراحی؛ تلاقی سنت و آینده
بررسی مینی کانتریمن، طراحی داخلی و خارجی کانتریمن SE بهخوبی نشان میدهد که مینی چطور توانسته سنتهای دوستداشتنی خود را با فناوریهای روز ترکیب کند. کابین خودرو پر از جزئیات هوشمندانه و شوخطبعانه است؛ از پارچههای تزئینی روی فرمان گرفته تا نورپردازیهای مخفی در داشبورد که در شب جلوهگری میکنند.
در عین حال، تأثیر BMW را نیز نمیتوان نادیده گرفت. از کلیدهای پنجره تا سیستم ناوبری واقعیت افزوده، همه یادآور BMW X1 هستند؛ مدلی که کانتریمن SE نیز بر همان پلتفرم UKL2 ساخته شده است. صندلیهای راحت، متریال با کیفیت و سیستم صوتی قدرتمند Harman Kardon، حس و حال یک خودروی لوکس آلمانی را به سرنشینان القا میکنند.
رانندگی؛ سریع، چابک، جذاب
به گزارش خودرولینک با بهرهگیری از دو موتور برقی و سیستم چهارچرخ محرک (AWD)، این مدل توان تولید 308 اسب بخار قدرت و 364 پوند-فوت گشتاور را دارد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت تنها 4.7 ثانیه است؛ رقمی بهتر از مدلهای پرفورمنس بنزینی مینی مانند JCW.
فرمانپذیری دقیق، تقسیم گشتاور هوشمند با تمایل به محور عقب، و کنترل وزنی مناسب با وجود افزایش 800 پوندی نسبت به نسخه بنزینی، همه باعث شدهاند تجربه رانندگی کانتریمن SE بسیار سرزنده و لذتبخش باشد. به گفته MotorTrend، این خودرو در پیچها حس رانندگی با یک نسخه فشرده از BMW iX را القا میکند؛ سریع، نرم و مطمئن.
فناوری و سیستم سرگرمی؛ نقطهضعف بزرگ
در بخش فناوری، صفحه نمایش دایرهای 9.5 اینچی در مرکز داشبورد طراحی خلاقانهای دارد، اما در عمل با کندی و پیچیدگی عملکرد مواجه است. بسیاری از امکانات صرفاً جنبه تزئینی دارند و کاربری واقعی محدودی ارائه میدهند.
حتی استفاده از Apple CarPlay و Android Auto نیز بهدلیل فرم گرد نمایشگر چندان کاربردی نیست. در تستهای انجامشده، فعال شدن کامل سیستم ناوبری تا 90 ثانیه زمان برده که در دنیای امروز، پذیرفتنی نیست.
بُرد و شارژ؛ محدود، اما کافی برای شهر
به گزارش خودرولینک کانتریمن SE برد رسمی 212 مایل (تقریباً 340 کیلومتر) دارد، اما در شرایط واقعی این عدد به حدود 200 مایل (321 کیلومتر) کاهش مییابد. هرچند از شارژر سریع 350 کیلوواتی پشتیبانی میکند، اما حداکثر توان دریافتی تنها 131 کیلووات است. این یعنی شارژ از 5 تا 80 درصد حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد که در نهایت 156 مایل به برد خودرو اضافه میکند.
در نتیجه، این مدل بیشتر مناسب استفادههای شهری یا بهعنوان خودروی دوم در خانواده خواهد بود.
جمعبندی؛ تجربهای خاص برای افراد خاص
مینی کانتریمن SE مدل 2025 گرچه ابعاد بزرگتری نسبت به گذشته دارد، اما روح اصیل و شخصیت منحصربهفرد برند مینی را حفظ کرده است. اگر به دنبال خودرویی خاص، با طراحی متفاوت، کیفیت ساخت بالا و فرمانپذیری عالی هستید و میتوانید با برد محدود و رابط کاربری نهچندان ایدهآل کنار بیایید، این کراساوور برقی میتواند انتخاب جذابی باشد.
مزایا:
شتاب عالی و فرمانپذیری دقیق
طراحی داخلی با کیفیت و خاص
تجربه رانندگی نزدیک به مدلهای BMW
معایب:
برد متوسط و سرعت شارژ نهچندان بالا
سیستم اطلاعات و سرگرمی کند و پیچیده
قیمت نسبتاً بالا در مقایسه با رقبا