به گزارش خودرولینک BMW Motorrad با رونمایی از مدل 2025 BMW R1300 RT، سومین عضو از سری جدید موتورسیکلتهای سری «R» را به جهانیان معرفی کرده است. این مدل که جانشین R1250 RT محسوب میشود، با بازنگری کامل در بخشهایی چون موتور، شاسی، سیستم تعلیق و آیرودینامیک، تجربهای تازه از سواری اسپرت-توری را به ارمغان میآورد.
طراحی و رنگبندی
BMW R1300 RT در چهار نسخه رنگی متفاوت عرضه میشود:
نسخه پایه: سفید Alpine White 3
Triple Black: مشکی متالیک Blackstorm
Impulse: آبی متالیک Racing Blue
Option 719 Camargue: آبی متالیک Blue Ridge Mountain
این تنوع رنگی، پاسخگوی سلایق مختلف کاربران است و به هر نسخه شخصیت منحصربهفردی میبخشد.
پیشرانه قویتر، تجربهای روانتر
به گزارش خودرولینک در قلب این موتورسیکلت، موتور نمادین باکسر دو سیلندر با حجم افزایشیافته 1300 سیسی قرار دارد. این پیشرانه با قطر سیلندر بیشتر و میللنگی با کورس کوتاهتر، توان 145 اسببخار در 7750 دور در دقیقه و گشتاور 149 نیوتنمتر در 6500 دور در دقیقه را تولید میکند. این ارقام، نسبت به مدل قبلی یعنی R1250 RT (با 136 اسببخار و 143 نیوتنمتر)، بهبود قابل توجهی دارند.
سیستم انتقال قدرت از طریق گیربکس ششسرعته با شفت درایو انجام میگیرد و به فناوری کمک تعویض دنده خودکار (ASA) مجهز است. این سیستم امکان تعویض دنده بدون نیاز به کلاچگیری را فراهم کرده و کاربر میتواند بین حالت دستی و خودکار سوئیچ کند.
شاسی جدید و سبکتر
BMW در ساخت شاسی جدید R1300 RT از فلز ورقی با چیدمان بهینه قطعات بهره برده که سفتی بیشتر و کنترل دقیقتری را ارائه میدهد. بخش عقب نیز دستخوش تحول شده و بهجای لولههای فولادی، اکنون از لولههای آلومینیومی مشبک برای کاهش وزن و افزایش استحکام استفاده شده است.
سیستم تعلیق پیشرفته و فرمانپذیری دقیقتر
به گزارش خودرولینک تعلیق جلوی این مدل از نوع EVO Telelever با عناصر انعطافپذیر است، در حالی که تعلیق عقب EVO Paralever برای پایداری بهتر در مانورها طراحی شده است. چرخهای آلومینیومی جدید 17 اینچی با طراحی پرههای توخالی نیز 1.4 کیلوگرم سبکتر از نسل قبل هستند که باعث بهبود پاسخگویی و راحتی بیشتر میشود.
سیستم هوشمند Dynamic Chassis Adaption (DCA) نیز با تعلیق الکترونیکی Dynamic ESA هماهنگ شده و دو حالت رانندگی را در اختیار راننده قرار میدهد:
حالت راحت: با فرمانپذیری نرم و ارتفاع پایینتر
حالت اسپرت: با تعلیق سفتتر و ارتفاع بیشتر برای سواری پویاتر
راحتی و ارگونومی
ارتفاع زین در این مدل 780 میلیمتر است و طراحی ارگونومیک آن با منحنی داخلی کوچکتر باعث شده تا سوار شدن و پیاده شدن برای طیف گستردهتری از کاربران آسانتر باشد. زینهای با ارتفاعهای مختلف نیز بهصورت آپشن در دسترس هستند.
امکانات جانبی و تکنولوژی
R1300 RT بهصورت استاندارد با جعبههای جانبی 27 لیتری عرضه میشود. برای سفرهای طولانیتر، امکان سفارش جعبههای Vario (27 تا 33 لیتر) یا جعبههای 39 و 54 لیتری وجود دارد که همگی به سیستم قفل مرکزی، نور داخلی و درگاه USB-C مجهز هستند.
سه حالت رانندگی استاندارد شامل Road، Rain و Eco هستند و بسته ارتقای Riding Modes Pro نیز با دو حالت اضافی برای علاقهمندان در دسترس است. همچنین سیستم کنترل گشتاور منفی موتور (MSR) به جلوگیری از ناپایداری هنگام کاهش سرعت یا تعویض دنده کمک میکند.
نمایشگر و سرگرمی
به گزارش خودرولینک در بخش نمایشگر، یک صفحه TFT رنگی 10.25 اینچی با سیستم ناوبری یکپارچه ارائه شده که از قابلیت اتصال و شارژ گوشی هوشمند در یک محفظه تهویهشونده بهره میبرد. برای علاقهمندان به موسیقی نیز سیستم صوتی استاندارد و نسخه ارتقایافته Audio Pro با کیفیت صدای بالا و کنترل مجزای فرکانسها قابل سفارش است.
جمعبندی
BMW R1300 RT مدل 2025، ترکیبی بینقص از قدرت، فناوری و راحتی را ارائه میدهد که هم برای ماجراجوییهای طولانی و هم برای سفرهای روزمره طراحی شده است. بهبودهای گسترده در موتور، شاسی، سیستم تعلیق و امکانات رفاهی این مدل را به یکی از برترین گزینهها در رده موتورسیکلتهای اسپرت-توری تبدیل کرده است.