
به گزارش خودرولینک افزایش اخیر قیمت پیکاپ بنزینی فوتون G7 اتوماتیک توسط ایرانخودرو دیزل، بار دیگر نگاهها را متوجه این خودرو و نوسانات همیشگی بازار خودروهای کار و تجاری در ایران کرده است. در این گزارش، نگاهی داریم به دلایل این افزایش قیمت و مشخصات فنی این پیکاپ پرطرفدار.
علت افزایش قیمت فوتون G7 اتوماتیک چیست؟
به گزارش خودرولینک طبق اعلام رسمی، قیمت فوتون G7 اتوماتیک با جهشی ۱۹ درصدی، از حدود ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان به ۳ میلیارد تومان رسیده است. ایرانخودرو دیزل دلیل اصلی این افزایش را افزایش سطح تجهیزات رفاهی، از جمله اضافه شدن سانروف عنوان کرده است؛ امکانی که پیشتر در لیست آپشنهای استاندارد این پیکاپ وجود نداشت.
اگرچه در صنعت خودروسازی جهانی، ارتقاء امکانات رفاهی و فنی معمولاً با افزایش قیمت همراه است، اما همواره این سؤال مطرح میشود که آیا ارزش افزوده ایجاد شده، با هزینهای که از خریدار دریافت میشود متناسب است؟ در مورد فوتون G7 نیز باید دید آیا تنها اضافه شدن سانروف (و احتمالاً برخی تغییرات جزئی دیگر) میتواند جهش تقریباً ۴۸۰ میلیون تومانی را توجیه کند یا خیر.
جدول قیمت فوتون G7 اتوماتیک – اردیبهشت ۱۴۰۴
مدل خودرو | قیمت قبلی (ریال) | قیمت جدید (ریال) | میزان افزایش | توضیحات |
---|---|---|---|---|
فوتون G7 بنزینی اتوماتیک (با سانروف) | ۲٬۵۲۰٬۸۵۵٬۴۳۰ | ۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ | ۱۹٪ | اضافه شدن امکاناتی نظیر سانروف |
پیشرانه و توان فنی
به گزارش خودرولینک در دل فوتون G7 یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ (کد 4G20TI5) قرار گرفته که مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عمل میکند. این موتور توان تولید ۲۳۸ اسببخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد که برای یک پیکاپ سایز متوسط، عملکرد قابل قبولی در مسیرهای شهری، جادهای و آفرود فراهم میآورد.
گیربکس
این نیرو از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان به چرخها منتقل میشود. گیربکسی که به دلیل نرمی عملکرد، تعویض دندههای دقیق و مصرف بهینه سوخت، تجربه رانندگی لذتبخشتری را بهویژه در سفرهای طولانی فراهم میکند.
قابلیتهای آفرود
فوتون G7 به سیستم دو دیفرانسیل (4WD) مجهز است که امکان انتخاب بین حالتهای 2H، 4H و 4L را به راننده میدهد. همچنین، وجود قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی، عبور از مسیرهای سخت و ناهموار را آسانتر میسازد. این خودرو به واسطهی شاسی مستقل و فاصله مناسب از زمین، تواناییهای خوبی در مسیرهای خارج جادهای دارد.
ابعاد، ظرفیت و ساختار خودرو
طول: ۵۳۳۰ میلیمتر
عرض: ۱۸۸۰ میلیمتر
ارتفاع: ۱۸۷۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۳۱۱۰ میلیمتر
وزن خالص: حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم
ظرفیت بار: حدود ۹۰۰ کیلوگرم
این ابعاد موجب شده تا فوتون G7 کابینی نسبتاً جادار و فضای بار مناسبی برای کاربریهای مختلف ارائه دهد.
سیستم تعلیق
در محور جلو از سیستم تعلیق جناغی دوبل با فنر مارپیچ و در عقب از سیستم یکپارچه با فنر تخت استفاده شده است. این ساختار در عین ارائه استحکام برای حمل بار، سعی در حفظ راحتی نسبی سواری نیز دارد، اگرچه باید توجه داشت که ذات پیکاپها سواری نرم و سواری سواریهای شهری را ندارند.
امکانات رفاهی و ایمنی پیش از افزایش قیمت
تا پیش از افزایش قیمت و اضافه شدن سانروف، فوتون G7 با فهرستی قابلقبول از تجهیزات رفاهی و ایمنی عرضه میشد:
تجهیزات ایمنی:
ترمزهای دیسکی در چهار چرخ همراه با ABS، EBD، BA
سیستمهای کنترل پایداری (ESC) و کنترل کشش (TCS)
کمک حرکت در سربالایی (HAC) و سرازیری (HDC)
۲ ایربگ جلو
سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب
امکانات رفاهی:
ورود بدون کلید و استارت دکمهای
تهویه مطبوع اتوماتیک
نمایشگر لمسی
بلوتوث و پورت USB
کنترلهای صوتی روی فرمان
کروز کنترل
صندلی راننده با تنظیم برقی
روکش چرمی صندلیها
آینههای جانبی برقی با گرمکن و راهنما
با توجه به اعلام شرکت، انتظار میرود در نسخه جدید علاوه بر سانروف، تغییرات جزئی دیگری نیز در سطح تجهیزات ایجاد شده باشد که باید منتظر انتشار فهرست رسمی آن باشیم.
جمعبندی
پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک با بهرهگیری از پیشرانه توربوشارژ قوی، گیربکس اتوماتیک ZF و سیستم دو دیفرانسیل، یکی از گزینههای جدی بازار در کلاس پیکاپهای متوسط محسوب میشود. اما افزایش نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومانی قیمت آن، صرفاً بهواسطه اضافه شدن یک یا چند آپشن رفاهی، ممکن است از سوی بخشی از خریداران قابل پذیرش نباشد. در نهایت، ارزش خرید این خودرو در شرایط جدید، بستگی مستقیم به میزان بهروزرسانی واقعی در نسخه ارتقایافته و مقایسه آن با رقبا خواهد داشت.