به گزارش خودرولینک در حالی که اغلب خودروسازان بزرگ جهانی با شتاب به سمت برقیسازی کامل محصولات خود حرکت میکنند، مرسدس بنز و برند عملکرد بالای آن، AMG، مسیر متفاوتی را برگزیدهاند. توسعه موتور V8 جدید توسط AMG، مرسدس بهتازگی رسماً اعلام کرده که در حال توسعه یک موتور کاملاً جدید V8 است؛ پیشرانهای که قرار است در مدلهای آینده مورد استفاده قرار گیرد و شاید حتی با تغییراتی، در خودروهای کوچکتر نیز بهکار گرفته شود.
نسل جدید V8 در راه است
توسعه موتور V8 جدید توسط AMG، «میشائیل شیبه»، مدیر بخش AMG، در گفتوگویی با نشریه Car and Driver تأیید کرده که تیم مهندسی در مرکز آفالترباخ مشغول کار روی نسل آینده موتورهای هشت سیلندر هستند. به گفته او، برخلاف تصور اولیه، استفاده از سیستمهای هیبریدی در این پروژه الزامی نیست. بسیاری از علاقهمندان خودروهای اسپرت و پیستمحور، همچنان تجربه خالص و بیواسطه یک موتور بنزینی را به هیبریدهای سنگینوزن ترجیح میدهند.
چرا مرسدس هنوز روی موتورهای بزرگ سرمایهگذاری میکند؟
به گزارش خودرولینک در شرایطی که دنیای خودرو به سوی پیشرانههای کوچکتر و سیستمهای تمامبرقی پیش میرود، مرسدس و AMG همچنان به موتورهای بزرگ وفادار ماندهاند. دلیل آن ساده است: تقاضا همچنان وجود دارد. بررسیهای بازار نشان داده که مشتریان زیادی هنوز بهدنبال خودروهایی لوکس، پرقدرت و با صدای خاص موتور V8 هستند. مدیران AMG معتقدند که سرمایهگذاری در این حوزه همچنان توجیه اقتصادی دارد و میتواند در بلندمدت سودآور باشد.
شیبه همچنین تصریح کرده که موتور V8 همچنان «چند سال دیگر» هم در سبد محصولات مرسدس باقی خواهد ماند؛ هرچند با توجه به سیاستهای اتحادیه اروپا، عرضه خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ به بعد در این منطقه ممنوع خواهد شد. با این حال، بازارهای بزرگی مانند ایالات متحده همچنان فضای مناسبی برای ادامه عرضه خودروهای پرقدرت باقی گذاشتهاند.
آیا C63 دوباره V8 خواهد داشت؟
با وجود خبر خوش توسعه موتور جدید، علاقهمندان مدل C63 نباید منتظر بازگشت V8 به این سدان اسپرت باشند. AMG پیشتر در ابتدای سال جاری اعلام کرده بود که برنامهای برای بازگرداندن این موتور به C63 ندارد. در حال حاضر، امیدها به مدل جدید CLE63 دوخته شده؛ خودرویی که احتمالاً بتواند روح V8 را در قالبی کوپه و مدرن زنده نگه دارد.
V12 همچنان زنده است!
به گزارش خودرولینک جالب آنکه مرسدس تنها به حفظ موتورهای V8 بسنده نکرده و همچنان پیشرانه افسانهای ۶ لیتری V12 توئین توربوی خود را نیز تولید میکند. این موتور در مدلهای خاصی از S کلاس و برخی سوپراسپرتهای خاص نظیر پاگانی یوتوپیا مورد استفاده قرار میگیرد.
در حالیکه برندهایی مانند بامو (از سه سال پیش)، آئودی (از ۲۰۱۷) و بنتلی (از سال گذشته) تولید موتورهای ۱۲ سیلندر را متوقف کردهاند، مرسدس هنوز در کنار برندهایی چون فراری، رولزرویس، لامبورگینی، گوردون موری و بوگاتی به سنت موتورهای بزرگ وفادار مانده است.