به گزارش خودرولینک ایمنی خودروهای جدید، امروزه ایمنی خودرو یکی از مهمترین معیارهای طراحی و تولید وسایل نقلیه محسوب میشود. با این حال، برخی افراد معتقدند که خودروهای مدرن نسبت به نمونههای قدیمی بدنهای ضعیفتر دارند. این باور با انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی تقویت شده است، جایی که برخی با فشار دادن بدنه خودروها با انگشت، استحکام آنها را ارزیابی میکنند. اما آیا واقعاً بدنه خودروهای جدید ضعیفتر شده یا این تغییر به افزایش ایمنی کمک کرده است؟ در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.
آیا استحکام بدنه برابر با ایمنی بیشتر است؟
به گزارش خودرولینک مقایسه ضخامت و جنس ورقهای فلزی به کار رفته در خودروهای قدیمی و جدید نشان میدهد که مدلهای قدیمی بدنه مستحکمتری دارند. حتی آزمایشهای غیرعلمی مانند فشار دادن بدنه با انگشت نیز این تفاوت را تا حدی نمایان میکند. اما آنچه اهمیت دارد، ایمنی سرنشینان است نه صرفاً استحکام بدنه.
در طراحی خودروهای جدید، هدف اصلی کاهش انتقال ضربه به کابین است. بدنه خودروهای مدرن به گونهای طراحی شدهاند که انرژی تصادف را جذب کرده و مانع از آسیب شدید به راننده و سرنشینان شوند. این یعنی، هرچند ممکن است بدنه خودروهای جدید راحتتر دچار فرورفتگی شود، اما این تغییر در راستای افزایش ایمنی بوده است. بنابراین، استحکام بدنه به تنهایی معیار مناسبی برای سنجش ایمنی خودرو نیست.
بررسی تستهای ایمنی
به گزارش خودرولینک برای درک بهتر این موضوع، نگاهی به تستهای ایمنی معتبر مانند Euro NCAP و IIHS میاندازیم. این موسسات سختگیرانهترین آزمایشهای تصادف را انجام میدهند و بررسی نتایج آنها نشان میدهد که خودروهای جدید، حتی با بدنههای نازکتر، ایمنی بالاتری نسبت به مدلهای قدیمی دارند. مقایسه خودروهای یک مدل در نسلهای مختلف نیز این موضوع را تأیید میکند. به بیان ساده، اگرچه خودروهای قدیمی بدنهای مقاومتر داشتند، اما در صورت تصادف، احتمال آسیب به سرنشینان در آنها بیشتر بود.
وضعیت خودروهای داخلی
در صنعت خودروی جهانی، کاهش وزن بدنه برای بهبود مصرف سوخت و افزایش ایمنی امری رایج است. در ایران نیز خودروهای جدیدتر از طراحی بدنهای متفاوت بهره میبرند. برای مثال، مقایسه پیکان و تارا که هر دو محصول ایرانخودرو هستند، نشان میدهد که بدنه پیکان محکمتر است، اما تارا به دلیل استفاده از پلتفرم مدرنتر، ایمنی بیشتری ارائه میدهد.
البته، باید پذیرفت که سطح ایمنی بسیاری از خودروهای داخلی همچنان با استانداردهای جهانی فاصله دارد. خودروهایی مانند تارا، ریرا و شاهین از ایمنی بهتری برخوردارند، اما مدلهایی با پلتفرمهای قدیمیتر، مانند پژو پارس، همچنان در سطحی پایین قرار دارند.
نتیجهگیری
ایمنی خودروهای جدید، تصور ضعف بدنه در خودروهای جدید ممکن است به دلیل تغییرات در ضخامت ورقهای بدنه باشد، اما این تغییرات با هدف افزایش ایمنی صورت گرفته است. آزمایشهای علمی نشان دادهاند که خودروهای مدرن، حتی با بدنههای نازکتر، ایمنی بیشتری نسبت به مدلهای قدیمی دارند. بنابراین، فشار دادن بدنه خودرو با انگشت نمیتواند معیار مناسبی برای سنجش ایمنی باشد. صنعت خودروسازی بهطور مداوم در حال پیشرفت است و ایمنی، بیش از هر زمان دیگری، در اولویت طراحی خودروها قرار دارد.