بررسی بیامو M235 گرنکوپه ، این خودرو در ظاهر نباید موفق عمل کند. برخلاف سری 4 گرن کوپه که از پلتفرم سری 3 استفاده کرده و ظاهری جذاب دارد، سری 2 گرن کوپه بیشتر به یک مینیکوپر شبیه است و به جز نام، ارتباطی با سری 2 کوپه ندارد.
این خودرو از نظر ابعاد جدید نیست و فاصله بین دو محور آن دقیقاً مشابه مدل قبلی است. همچنین، زیر کاپوت آن همان موتورهای توربوشارژ (البته با بروزرسانی) قرار گرفته است.
تجربه رانندگی
با این حال، وقتی پشت فرمان آن مینشینید، همه چیز تغییر میکند. مدل M235 که ارزانترین نسخه از خودروهای M برند بیامو است، تجربه رانندگی خوبی ارائه میدهد. این خودرو دارای دینامیک رانندگی قابل قبول، طراحی داخلی دقیق و ظاهری جذاب است. مشکل اصلی در مورد سری 2 گرن کوپه، بهویژه مدل M235، قیمت بالای آن است که نزدیک به سایر مدلهای باکیفیت بیامو میباشد. این مدل با قیمت پایه 50,675 دلار عرضه میشود.
مشخصات فنی
بیامو M235 دارای یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که 312 اسب بخار قدرت و 295 پوند-فوت گشتاور به چهار چرخ منتقل میکند. این میزان یک ارتقاء نسبت به مدل قبلی است که حداکثر 302 اسب بخار و 258 پوند-فوت گشتاور داشت. موتور 2.0 لیتری با یک جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه همراه شده است.
عملکرد موتور و جعبه دنده
موتور بهروزرسانی شده 2.0 لیتری الهامبخش نیست؛ هرچند صدای مصنوعی خوشایندی به داخل کابین پخش میشود. این خودرو از شتاب خوبی برخوردار است و نمودار گشتاور بین 1500 تا 4000 دور بر دقیقه ثابت میماند. با این حال، در عصر الکتریکی شدن خودروها، شتاب صفر تا صد 4.7 ثانیهای چندان چشمگیر نیست.
جعبه دنده دو کلاچه M235 نیز مانند یک جعبه دنده معمولی عمل میکند و کمی بیش از حد نرم است. با وجود تغییر دنده سریع، هیچ ضربهای در کاهش دندهها احساس نمیشود و عملکرد آن کند به نظر میرسد. این جعبه دنده از نظر روانی و پیشبینیپذیری خوب است، اما به خوبی جعبه دنده هشت سرعته ZF مشهور بیامو نیست.
مقایسه با سایر مدلها
مدل M240i کوپه با موتور شش سیلندر خطی 382 اسب بخار و قابلیت انتخاب بین دیفرانسیل عقب یا تمام چرخ متحرک، جایگاه ویژهای دارد. در مقایسه، موتور چهار سیلندر M235 نمیتواند با این قدرت رقابت کند.
دینامیک رانندگی
با این وجود، دینامیک رانندگی M235 همچنان روح اصیل بیامو را حفظ کرده است. بیامو شاسی خودرو را با فلزات اضافی تقویت کرده است که قابل توجه است؛ به خصوص که این خودرو یک مدل کامل M نیست. سیستم تعلیق تطبیقی و ترمزهای جلوی بزرگ با کالیپرهای چهار پیستونه استاندارد هستند. این مشخصات نشان میدهند که هرچند این خودرو یک M2 نیست، اما به خوبی ساخته شده است.
طراحی داخلی و خارجی
طراحی بیرونی M235 برخلاف سایر مدلهای مدرن بیامو، موفقیتآمیز است. جلوپنجرههای کلیوی اندازه مناسبی دارند و بدنهای با چینها و خطوط جذاب طراحی شده است.
در داخل کابین، M235 با جزئیات منحصربهفردی چون تریم CNC و روکشهای دستدوخت با رنگ M درخشیده است. جزئیات انسانی مثل جای مخصوص برای نگهداری عینک در کنسول میانی از ویژگیهای دیگر طراحی داخلی هستند.
نتیجهگیری
با بررسی بیامو M235 گرنکوپه متوجه خواهیم شد ،یک خودرو همهجانبه و مناسب است که با قیمت پایه بالا و وجود رقیب قدرتمندی مانند کوپهی سری 2، کار سختی در بازار دارد. این خودرو در ورودی به دنیای مدلهای M، عملکرد خوبی دارد و طراحی دقیق و رانندگی مطمئن از ویژگیهای مثبت آن است.