کاهش سود فصلی بامو؛ افت شدید فروش در چین زنگ خطر را به صدا درآورد
به گزارش خودرولینک گروه خودروسازی بامو در گزارش مالی سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ از افت محسوس درآمد و سود خود خبر داد. طبق این گزارش، درآمد کل گروه در این بازه زمانی به ۳۳.۷۵۸ میلیارد یورو رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷.۸ درصدی را نشان میدهد. درآمد بخش خودرو نیز با افت ۵.۶ درصدی به ۲۹.۲۱۱ میلیارد یورو رسیده است.
سود پیش از مالیات (EBT) در این فصل به ۳.۱۱۳ میلیارد یورو کاهش یافت که نسبت به رقم سال گذشته افت قابل توجه ۲۵.۲ درصدی دارد. حاشیه سود پیش از مالیات نیز از ۱۱.۴ درصد به ۹.۲ درصد کاهش یافته است. سود خالص گروه نیز با کاهش ۲۶.۴ درصدی، به ۲.۱۷۳ میلیارد یورو رسیده است.
به گزارش خودرولینک عملکرد عملیاتی گروه (EBIT) در بخش خودرو، بدون در نظر گرفتن خدمات مالی، ۲.۰۲۴ میلیارد یورو گزارش شده است که ۲۵.۳ درصد پایینتر از سال قبل است. با این حال این عدد همچنان بالاتر از برآورد ۱.۸۵ میلیارد یورویی تحلیلگران بازار (LSEG) است. حاشیه سود عملیاتی نیز ۶.۹ درصد اعلام شده؛ عددی که در بالاترین سطح بازه هدفگذاریشده سالانه (۵ تا ۷ درصد) قرار دارد. این عملکرد نسبی با وجود کاهش فروش در بازارهایی همچون چین، به مدیریت بهتر هزینهها نسبت داده شده است.
در بخش نقدینگی، جریان نقدی آزاد (Free Cash Flow) بخش خودرو بامو در این سهماهه ۴۱۳ میلیون یورو بوده است؛ در حالیکه در مدت مشابه سال قبل این رقم به ۱.۲۸۳ میلیارد یورو میرسید. کاهش شدید نقدینگی ناشی از سه عامل اصلی عنوان شده است: کاهش سود پیش از مالیات، افزایش مصرف ذخایر، و پرداختهای سنگین نقدی برای سرمایهگذاریهایی که در پایان سال ۲۰۲۴ صورت گرفتهاند (به ارزش ۹۶۴ میلیون یورو).
از نظر فروش، بامو در این فصل ۵۸۶,۱۱۷ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده که نسبت به سال قبل ۱.۴ درصد کاهش داشته است. با این حال، فروش خودروهای برقی رشد چشمگیری را تجربه کرده و با افزایش ۳۲.۴ درصدی، به ۱۰۹,۵۱۳ دستگاه رسیده است. اکنون مدلهای برقی و هیبریدی در مجموع ۲۶.۹ درصد از سبد فروش بامو را تشکیل میدهند.
بزرگترین چالش فروش در این فصل، بازار چین بوده که با افت ۱۷.۲ درصدی، تنها ۱۵۵,۲۰۰ دستگاه خودرو در آن به فروش رسیده است. در پاسخ به این وضعیت، بامو اعلام کرده که قصد دارد در سال جاری بیش از ۱۰ مدل جدید از برند بامو و چند مدل از برند مینی و موتورسیکلتهای خود را به بازار چین عرضه کند. همچنین برای سالهای ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷، معرفی بیش از ۲۰ مدل جدید در دستور کار قرار دارد.
به گزارش خودرولینک با وجود چالشها، بامو چشمانداز مالی خود برای کل سال ۲۰۲۵ را تغییر نداده و همچنان پیشبینی میکند که سود پیش از مالیات مشابه سال قبل باقی بماند. همچنین انتظار میرود حاشیه سود عملیاتی بخش خودرو در محدوده ۵ تا ۷ درصد حفظ شود. این گروه خودروسازی امیدوار است برخی تعرفههای وارداتی از ماه ژوئیه کاهش یابند؛ عاملی که میتواند به بهبود فضای بازار کمک کند. با این حال، بامو هشدار داده که در صورت افزایش یا استمرار تعرفهها، یا در صورت ایجاد گلوگاه در تأمین قطعات و مواد اولیه، ممکن است عملکرد واقعی شرکت با اهداف اعلامشده فاصله بگیرد.
1 دیدگاه