اخبار خودرو

جهش چین در صادرات خودرو

پیشتازی بر آلمان و ژاپن در بازارهای جهانی

جهش چین در صادرات خودرو، چین با جهشی قابل‌توجه در صادرات خودرو، موفق شد با عبور از آلمان و ژاپن، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای سواری در جهان تبدیل شود.به گزارش خودرولینک در سال گذشته، چین ۴.۷ میلیون دستگاه خودرو صادر کرد که نسبت به سال ۲۰۲۱، سه برابر افزایش داشته است. این رشد سریع، نشان‌دهنده قدرت‌گیری خودروسازان چینی در بازارهای جهانی است. در همین راستا، شرکت بی‌وای‌دی توانسته است در فروش خودروهای برقی و هیبریدی از تسلا پیشی بگیرد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نزدیک، برندهای مطرحی همچون فولکس‌واگن و تویوتا نیز ممکن است جایگاه خود را به خودروسازان چینی واگذار کنند.

تمرکز بر بازارهای نوظهور

به گزارش خودرولینک با وجود محدودیت حضور خودروهای چینی در آمریکای شمالی و رقابت شدید در اروپا، خودروسازان چینی استراتژی جدیدی را در پیش گرفته‌اند: تمرکز بر بازارهای نوظهور. خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا به مقصدهای اصلی صادرات خودروهای چینی تبدیل شده‌اند. بر اساس گزارش اکونومیست، سهم برندهای چینی در بازار خاورمیانه و آفریقا به ۸ درصد، در آمریکای جنوبی به ۶ درصد و در جنوب شرق آسیا به ۴ درصد رسیده است.

چالش مازاد ظرفیت تولید

یکی از مشکلات اساسی صنعت خودروسازی چین، رشد کند تقاضای داخلی است. در حالی که ظرفیت تولید خودرو در این کشور به ۴۵ میلیون دستگاه در سال می‌رسد، تنها ۶۰ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع خودروسازان چینی را به توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و گسترش صادرات سوق داده است.

احداث کارخانه‌های خارجی برای کاهش تعرفه‌ها

به گزارش خودرولینک خودروسازان چینی علاوه بر افزایش صادرات، راهکار جدیدی را برای کاهش هزینه‌ها و تعرفه‌ها در پیش گرفته‌اند: تولید خودرو در کشورهای دیگر. برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو توسط برندهای چینی در خارج از مرزهای این کشور تولید خواهد شد. شرکت بی‌وای‌دی کارخانه‌هایی در تایلند و ازبکستان راه‌اندازی کرده و قصد دارد در برزیل، اندونزی، مجارستان، ترکیه و احتمالاً مکزیک نیز خطوط تولید خود را مستقر کند. سایر شرکت‌های چینی نظیر چری، گریت‌وال، سایک و چانگان نیز برنامه‌های مشابهی را دنبال می‌کنند.

آینده رقابت در صنعت خودروسازی

با این تغییرات، برندهای چینی به تهدیدی جدی برای خودروسازان ژاپنی، کره‌ای، اروپایی و آمریکایی تبدیل شده‌اند. مشخص نیست که دولت چین، که سیاست‌های حمایتی گسترده‌ای از تولید داخلی دارد، چه رویکردی در برابر توسعه کارخانه‌های خودروسازان این کشور در خارج از مرزهایش اتخاذ خواهد کرد. اما آنچه مسلم است، این است که چین به یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی جهان تبدیل شده و نقش آن در آینده این صنعت غیرقابل انکار خواهد بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا