اخبار خودروجهان خودرو

فراری ۱۲ سیلندری ۲۰۲۵

یکی از وحشی‌ترین فراری‌های موتور جلو در تاریخ

فراری ۱۲ سیلندری ۲۰۲۵ این شاهکار ایتالیایی شبیه یک گرند تورر (GT) به نظر می‌رسد اما مانند یک سوپراسپرت رانندگی می‌کند.

چراغ‌های قرمز روی لبه فرمان همگام با زوزه شدید موتور V-12 بزرگ روشن می‌شوند، و شتابی بی‌پایان شروع به اوج گرفتن می‌کند. سپس با یک تغییر سریع دنده با پدال سمت راست، قبل از رسیدن به محدودکننده دور موتور ۹۵۰۰ دور در دقیقه، صدایی از اگزوز شنیده می‌شود و تغییر دنده انجام می‌گیرد. اما شتاب بی‌وقفه همچنان ادامه دارد. با سرعت ۱۸۰ مایل بر ساعت از نشانگر ترمز عبور می‌کنیم. بله، فراری ۱۲ سیلندری ۲۰۲۵ در خط مستقیم فوق‌العاده سریع است.

این سرعت، با توجه به موتور V-12 پرقدرتی که در این مدل به‌کار رفته، تعجب‌برانگیز نیست. موتوری طبیعی و بدون توربو که ۶.۵ لیتر حجم و ۸۱۸ اسب بخار قدرت در ۹۲۵۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و ۵۰۰ پوند-فوت گشتاور را در ۷۲۵۰ دور در دقیقه ارائه می‌دهد. اما شگفت‌انگیزتر، عملکرد فوق‌العاده این خودرو در پیچ‌ها است.

مهندسی پیشرفته

جانماریا فولجنزی، مدیر توسعه محصول فراری، می‌گوید که فراری ۱۲ سیلندری ۲۰۲۵ برای “معدود افراد خاص” طراحی شده است. قیمت اولیه این خودرو از ۴۶۴,۰۰۰ دلار آغاز می‌شود، که آن را به یکی از خودروهای دست‌نیافتنی برای بسیاری تبدیل می‌کند.

این خودرو میراث فراری در تولید خودروهای موتور جلو V-12 را به نمایش می‌گذارد. موتور آن، با کد F140HD، نسخه‌ای ارتقاءیافته از V-12 ۶۵ درجه‌ای است که ابتدا برای فراری انزو طراحی شده بود. بهبودهای جدید شامل میل‌لنگ سبک‌تر، میله‌های اتصال تیتانیومی و فناوری‌های پیشرفته‌ای از موتورهای فرمول ۱ فراری است.

گیربکس جدید هشت سرعته دوکلاچه نیز نسبت انتقال قدرت را بهبود بخشیده و زمان تعویض دنده را ۳۰ درصد کاهش داده است. لاستیک‌های جلو و عقب با اندازه‌های متفاوت، فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب به‌صورت مستقل، و شاسی جدید با مقاومت پیچشی بهتر، از دیگر ویژگی‌های این مدل هستند.

آیرودینامیک پیشرفته

فراری از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای استفاده کرده که بیشتر آنها زیر خودرو پنهان شده‌اند. دیفیوزرهای چندگانه، شکاف‌های هوا در بدنه و سیستم‌های کنترلی مثل SSC 8.0 همگی برای بهبود هندلینگ و پایداری خودرو طراحی شده‌اند.

رانندگی با هیجان

فراری ۱۲ سیلندری ۲۰۲۵ در سرعت‌های پایین آرام است و در حالت رانندگی “اسپرت” می‌تواند به نرمی حرکت کند. اما وقتی رانندگی جدی شروع می‌شود، سیستم SSC 8.0 به شما اجازه می‌دهد حتی در سرعت‌های بالا کنترل خودرو را حفظ کنید.

شتاب صفر تا ۶۰ مایل این خودرو کمتر از ۲.۹ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۲۱۱ مایل بر ساعت می‌رسد. اما این اعداد نمی‌توانند حس سبکی و سرعتی که خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم ارائه می‌دهد را به‌خوبی توصیف کنند.

داخل خودرو

فضای داخلی ترکیبی از طراحی کلاسیک و تکنولوژی مدرن است. صفحه‌نمایش افقی جدید و آپشن‌های صندلی مختلف، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای راننده فراهم می‌کنند.

یک فراری واقعی

فراری ۱۲ سیلندری ۲۰۲۵ ترکیبی هوشمندانه از طراحی کلاسیک و آینده‌نگرانه است. همان‌طور که فولجنزی می‌گوید: “این خودرو نه یک گرند تورر است، نه یک اسپرت؛ بلکه یک فراری است.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا