معرفی و رونمایی

مزدا EZ-60 در شانگهای رونمایی شد

کراس‌اوور مدرن با احتمال عرضه در ایران

به گزارش خودرولینک شرکت مزدا در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای ۲۰۲۵، از جدیدترین کراس‌اوور خود با نام EZ-60 رونمایی کرد. این خودرو که نسخه تولیدی کانسپت «آراتا» محسوب می‌شود، به فناوری‌های پیشرفته روز دنیا مجهز شده و در دو مدل تمام برقی و برقی با افزایش‌دهنده برد حرکتی (EREV) عرضه خواهد شد.

طراحی ظاهری؛ ترکیبی از ظرافت و پویایی

به گزارش خودرولینک مزدا EZ-60 با ابعادی برابر با طول ۴۸۵۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۳۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۲۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۹۰۲ میلی‌متر، ظاهری کشیده و آیرودینامیک دارد. از نظر اندازه، این خودرو میان هیوندای سانتافه و اکستریم VX قرار می‌گیرد.

مزدا EZ-60

در نمای خارجی، طراحی خودرو کاملاً پویا و چشم‌نواز است و وفاداری زیادی به کانسپت آراتا دارد. زبان طراحی معروف مزدا با عنوان «کودو» در آن به‌کار رفته است؛ زبانی که مبتنی بر خطوط روان، سطوح دینامیک و نورپردازی‌های خاص است. از جمله ویژگی‌های بارز طراحی می‌توان به چراغ‌های جلوی دو‌تکه، نوارهای روشنایی روز، لوگوی نورانی مزدا، دستگیره‌های درب مخفی، دوربین‌های جایگزین آینه‌های جانبی و سقف شیب‌دار اشاره کرد.

کابینی تمام دیجیتال؛ فناوری در مرکز توجه

به گزارش خودرولینک کابین EZ-60 کاملاً دیجیتالی طراحی شده و مزدا تمرکز ویژه‌ای بر فناوری در این بخش داشته است. یک نمایشگر فوق‌عریض ۲۶.۴۵ اینچی با وضوح 5K نقش مرکز فرمان را ایفا کرده و اطلاعات رانندگی، سرگرمی و کنترل تهویه را به صورت یکپارچه ارائه می‌دهد. در نتیجه، تمامی دکمه‌های فیزیکی حذف و کنترل‌ها از طریق لمس یا فرمان صوتی انجام می‌شوند.

مزدا EZ-60

برای سرنشینان عقب نیز نمایشگر جداگانه‌ای جهت تنظیم صندلی‌ها و کنترل پخش موسیقی در نظر گرفته شده است. نکته جذاب برای علاقه‌مندان به موسیقی، وجود سیستم صوتی پیشرفته ۷.۱.۴ کاناله با فناوری Dolby Atmos و ۲۳ بلندگو است که تجربه‌ای شنیداری بی‌نظیر را به‌ارمغان می‌آورد.

مزدا EZ-60

فضای بار؛ محدود اما قابل توسعه

با وجود طراحی اسپرت و سقف شیب‌دار، فضای صندوق عقب EZ-60 چندان بزرگ نیست و ظرفیت آن به ۳۵۰ لیتر می‌رسد. این عدد نسبت به رقبایی مانند تیگو ۷ پرو (با ۴۷۵ لیتر) کمتر است. با این حال، در صورت خواباندن صندلی‌های عقب، فضای بار تا ۲۰۳۶ لیتر افزایش می‌یابد. همچنین، در زیر کاپوت جلو یک محفظه ۱۲۶ لیتری برای حمل وسایل کوچک تعبیه شده و درون کابین نیز محفظه‌های متعددی برای نگهداری اشیاء طراحی شده است.

مشخصات فنی؛ دو مدل برای دو نوع نیاز

مزدا EZ-60 بر پایه پلتفرم الکتریکی EPA ساخت چانگان توسعه یافته است؛ همان پلتفرمی که در مدل دیپال S07 نیز به کار رفته. بنابراین، می‌توان گفت این خودرو ترکیبی از مهندسی ژاپنی و پلتفرم چینی است.

مدل EREV این خودرو به یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با توان ۷۲ کیلووات (۹۶ اسب بخار) مجهز است که نقش ژنراتور را ایفا می‌کند. این موتور باتری لیتیوم-آهن-فسفات ۳۱.۷۳ کیلووات‌ساعتی را شارژ می‌کند. با استفاده از این باتری، خودرو می‌تواند تا ۱۶۰ کیلومتر را به‌صورت تمام‌برقی طی کند. با احتساب ظرفیت باک سوخت، برد ترکیبی به ۱۳۰۰ کیلومتر می‌رسد.

نسخه کاملاً برقی (BEV) هنوز به‌طور کامل معرفی نشده، اما طبق اطلاعات اولیه، برد حرکتی آن در سطح رقابتی بازار قرار دارد.

ایمنی در بالاترین سطح

مزدا EZ-60 با امکانات ایمنی گسترده‌ای به بازار عرضه می‌شود؛ از جمله:

  • ۹ ایربگ استاندارد

  • فناوری خودران سطح ۲

  • پنج دوربین HD

  • پنج رادار موج میلی‌متری

  • ۱۲ حسگر اولتراسونیک برای پوشش کامل ۳۶۰ درجه

همچنین باتری خودرو که توسط شرکت‌های معتبر CATL و CALB تأمین می‌شود، از هشت لایه ایمنی برخوردار بوده و بر اساس استانداردهای سخت‌گیرانه سال ۲۰۲۶ طراحی شده است.

عرضه جهانی با نام CX-6e؛ احتمال ورود به ایران

با معرفی این خودرو در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای و پس از عرضه اولیه در بازار چین، مزدا قصد دارد این خودرو را با نام CX-6e در بازارهای بین‌المللی عرضه کند. با توجه به حضور سدان مزدا EZ-6 در ایران، احتمال ورود این کراس‌اوور جذاب به بازار کشورمان نیز وجود دارد.

بی وای دی سی لاین ۰۶ برای بازار جهانی معرفی شد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا