سال ۲۰۰۸ بود که نیسان با معرفی GT-R R35 لرزه بر اندام صنعت خودروسازی انداخت. به گزارش خودرولینک این کوپه ژاپنی با ثبت زمان کمتر از ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه در پیست افسانهای نوربرگرینگ، پورشه ۹۱۱ را در خانه خودش شکست داد و عملاً افتخاری تاریخی برای نیسان رقم زد. اما حالا، پس از تقریباً دو دهه حضور، این نسل از GT-R به خط پایان رسید و تولید آن متوقف شد.
با این حال، داستان گودزیلا هنوز تمام نشده است.
در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک، پونز پاندیکوتیرا، مدیر برنامهریزی محصول نیسان در آمریکا، در گفتوگو با وبسایت Motor1 بهطور رسمی تأیید کرد که نسل جدید GT-R در راه است. او گفت:
«اگر خودرویی بسازید که صرفاً برقی و دیفرانسیل جلو باشد و اسمش را GT-R بگذارید… موفق باشید! ما چنین چیزی نمیخواهیم. GT-R باید اصیل بماند. همانطور که در گذشته با عملکرد درخشانش در نوربرگرینگ اعتبار کسب کرد، نسل بعدی هم باید شایستهی همان نام باشد.»
آیا گودزیلای آینده میتواند دوباره پورشه را شکست دهد؟
به گزارش خودرولینک کار راحتی پیش روی نیسان نیست. چون حالا پورشه با مدلهای جدیدتر از همیشه، قویتر ظاهر شده است. برای نمونه، نسخه ۲۰۲۳ پورشه ۹۱۱ GT3 RS رکورد حیرتانگیز ۶ دقیقه و ۴۹.۳ ثانیه را در نسخه بهروز شده نوربرگرینگ ثبت کرده؛ رکوردی که با در نظر گرفتن استانداردهای جدید پیست از سال ۲۰۱۹، عملاً به ۶ دقیقه و ۴۴.۸ ثانیه برای مسیر قدیمی معادل میشود.
این یعنی اگر نیسان بخواهد دوباره گوی رقابت را از پورشه برباید، نسل بعدی GT-R باید به طرز باورنکردنی سریع، چابک و پیشرفته باشد. بهخصوص اگر در آینده نسخههایی مثل 911 GT2 RS توربوشارژ وارد میدان شوند.
خداحافظ موتور تمام بنزینی!
شاید طرفداران دوآتشهی گودزیلا از شنیدن این موضوع خوشحال نباشند، اما طبق گفتههای پاندیکوتیرا، نسل جدید GT-R قطعاً با نوعی از قوای محرکهی الکتریکی به میدان بازخواهد گشت؛ یا هیبریدی، یا تمامبرقی.
او توضیح داد:
«امروزه خودروهای پرقدرت دیگر نمیتوانند بهتنهایی با موتورهای درونسوز از پس استانداردهای آلایندگی برآیند. پس مسئله فقط زمان است؛ اینکه تکنولوژی باتری و پیشرانه چه زمانی به سطح انتظارات ما خواهد رسید.»
چراغ سبز مدیرعامل عاشق خودرو
به گزارش خودرولینک در حال حاضر، هنوز پروژه رسمیای برای توسعه نسل بعدی GT-R کلید نخورده، اما با توجه به نظرات مدیرعامل جدید نیسان، ایوان اسپینوزا، که خودش را «یک عاشق واقعی خودرو» میداند، علاقهمندی برای احیای گودزیلا در بالاترین سطح مدیریتی وجود دارد.
با همه این اوصاف، اگرچه ممکن است چند سالی طول بکشد، اما یک چیز قطعی است: افسانه GT-R دوباره بازخواهد گشت. این فقط یک وعده نیست، بلکه یک مأموریت است.