جهان خودرو

نیسان GT-R R32 الکتریکی

ترکیب نوآوری مدرن با میراث کلاسیک

نیسان GT-R R32 الکتریکی، نیسان در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵ نسخه تمام برقی از اسکایلاین GT-R R32 را معرفی کرد. این پروژه که توسط گروهی از مهندسان داوطلب نیسان طراحی شده است، هدفش ادغام تکنولوژی‌های برقی با میراث این خودروی اسپرت کلاسیک ژاپنی است. اما این تغییر برای بسیاری از طرفداران سنتی ممکن است ناامیدکننده باشد.

در این نمایشگاه، نیسان از نسخه الکتریکی اسکایلاین GT-R R32 پرده برداری کرد؛ خودرویی که نماد دوران طلایی اسکای‌لاین GT-R در دهه ۹۰ بود. این پروژه توسط تیمی از مهندسان داوطلب نیسان برای جذب نسل‌های آینده با استفاده از فناوری‌های برقی به‌وجود آمد.

ریوزو هیرکو، یکی از مهندسان ارشد نیسان و طراح سیستم تمام چرخ محرک الکتریکی e-4ORCE، این ایده را مطرح کرد. هیرکو باور دارد که ترکیب فناوری‌های جدید با خودروهای کلاسیک می‌تواند لذت رانندگی این ماشین‌های نمادین را برای نسل‌های آینده حفظ کند.

مشخصات فنی و تغییرات نسخه الکتریکی GT-R R32

در این نسخه خاص، نیسان دو موتور الکتریکی ۲۱۵ اسب‌بخاری را به هر محور خودرو افزوده که توان کلی بیش از ۳۳۰ اسب بخار تولید می‌کند؛ بیشتر از قدرت موتور ۲.۶ لیتری توربوشارژ اصلی این خودرو. اما به دلیل وزن باتری ۶۲ کیلووات‌ساعتی که ۳۶۷ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کرده، نسبت قدرت به وزن مشابه نسخه اصلی باقی مانده است. این باتری در محل صندلی‌های عقب نصب شده است و نصب آن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پروژه بود.

تجهیزات و تغییرات مکانیکی

برای هماهنگی با توان و وزن جدید، نیسان سیستم ترمز R35 GT-R و کمک‌فنرهای Öhlins را به این مدل افزوده است. همچنین، هیرویوشی کاتو، یکی از رانندگان آزمایشی اولیه R32، به تنظیم سیستم چهارچرخ محرک الکتریکی کمک کرده است.

نیسان GT-R R32 الکتریکی

در داخل کابین، تغییرات زیادی اعمال شده است. نمایشگرهای دیجیتال برای هماهنگی با سیستم جدید قدرت نصب شده‌اند و گیربکس دستی ۵ سرعته به پدل شیفترهای الکترونیکی تبدیل شده است. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که حس تعویض دنده با کلاچ را شبیه‌سازی کند. همچنین، اسپیکرهایی نصب شده‌اند تا صدای موتور ۶ سیلندر خطی اصلی را بازسازی کنند و حس رانندگی کلاسیک این خودرو حفظ شود.

نگاهی به حفظ میراث GT-R با فناوری مدرن

نیسان با این پروژه قصد دارد ثابت کند که خودروهای کلاسیک می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن، به حیات خود ادامه دهند. در سال‌های اخیر، بخش نیسمو نیسان قطعات یدکی برای مدل‌های کلاسیک GT-R عرضه کرده است و احتمال می‌رود که کیت‌های تبدیل برقی برای مدل‌های مختلف این خودرو در آینده به بازار عرضه شود.

ریوزو هیرکو معتقد است: «فناوری خودروها همواره در حال تکامل است و ممکن است برخی جنبه‌های رانندگی از دست بروند، اما لذت رانندگی با خودروهایی مثل R32 GT-R یک میراث است که باید برای نسل‌های آینده حفظ شود.»

پیشروی نیسان به سمت آینده الکتریکی

نیسان GT-R R32 الکتریکی، نیسان در نمایشگاه توکیو علاوه بر این پروژه، دیگر نوآوری‌های خود مانند استیشن واگن Z را نیز معرفی کرد. این شرکت با حرکت به سوی الکتریکی‌سازی خودروها، قصد دارد با ترکیب طراحی کلاسیک و فناوری‌های نوین، آینده‌ای هوشمندتر و پایدارتر برای صنعت خودروسازی خلق کند.

نیسان GT-R R32 الکتریکی

با این حال، بسیاری از طرفداران سنتی خودروهای اسپرت به این تغییرات اعتراض دارند، زیرا باور دارند که گودزیلا برقی نمی‌تواند روح خودروی اصلی را حفظ کند و این تحول برای آن‌ها ناگوار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا