بازگشت کنترلکنندههای روشنایی داخلی به خودروها ضروری است
شبها، نیاز به کنترل سادهای برای روشنایی داخلی خودرو داریم، نه اینکه مجبور شویم از بین منوها گزینهای پیدا کنیم. آیا این خواسته زیادی است؟
یکی از روندهای نگرانکننده در خودروهای جدید، حذف تدریجی دکمههای فیزیکی است. این کار برای خودروسازان ارزانتر است؛ زیرا میتوانند عملکرد دکمهها را در صفحههای نمایش یکپارچه کنند. این موضوع بیشتر در مورد کنترلهای تهویه مطبوع در سیستمهای اطلاعاتی دیده میشود که تقریباً همه از آن شکایت دارند. اما یک دکمه دیگر هم وجود دارد که حذف آن بهویژه شبها، آزاردهنده است: کنترلکننده روشنایی داخلی.
مدتهاست که میدانیم نور زیاد در شب، دید را دشوار میکند. اما به هر حال، به کمی روشنایی داخلی برای مشاهده اطلاعات مهم مانند سرعتسنج نیاز داریم. بهترین راهحل، داشتن نور کم است؛ بهطوری که همه چیز قابل خواندن باشد ولی چشمها را خسته نکند.
شخصاً، دوست دارم هر زمان که بخواهم، روشنایی داخلی را تنظیم کنم. چون در شهری زندگی میکنم که بیشتر رانندگی شبانه من در تاریکی مطلق نیست، افزایش روشنایی منطقی است. اما در مناطق روستایی که چراغهای خیابانی کم است، باید روشنایی داخلی را خیلی کم کنم.
کنترل نور داخلی خودرو
این موضوع در حال حاضر اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا خودروها صفحههای نمایش بزرگتری دارند که نور بیشتری تولید میکنند. بهعنوان یک منتقد خودرو، بارها با این مشکل مواجه شدهام که در خودروی آزمایشی، راه سادهای برای کم کردن نور داخلی پیدا نکردهام.
بعضی از خودروها قابلیت تنظیم خودکار روشنایی دارند، اما اغلب اوقات این تنظیمات هنوز خیلی روشن هستند. در برخی خودروها حتی تنظیمات جداگانهای برای بخشهای مختلف وجود دارد؛ مثلاً نور داشبورد و صفحه نمایش وسط. چرا باید چنین تفاوتی وجود داشته باشد؟
حتی در برخی خودروها، دکمه فیزیکی برای کم کردن نور داخلی وجود دارد، اما این دکمه نمیتواند روشنایی صفحه نمایش اطلاعاتی را تنظیم کند. در نتیجه، همچنان مجبورید از منوها عبور کنید.
علاوه بر این، نورپردازی محیطی در بسیاری از خودروهای امروزی بیش از حد زیاد است. در گلف من، نوارهای نور محیطی قرمز ظریف در پنلهای درب وجود دارد، اما کنترل روشنایی آنها از طریق صفحه نمایش اطلاعاتی انجام میشود، نه دکمه فیزیکی روی داشبورد.
شاید این مسئله کوچک به نظر برسد، اما بسیاری از خودروسازان اشتباه خود را متوجه شده و دوباره دکمههای فیزیکی را برای جلب رضایت مشتریان اضافه کردهاند. برنامه Euro NCAP در اروپا، معادل IIHS در آمریکا، بهزودی خودروهایی را که کنترلهای فیزیکی ساده ندارند، جریمه میکند.
خودروسازان قدیمی تلاش زیادی برای کاهش خستگی چشم در رانندگی شبانه داشتند؛ مانند دکمه Night Panel ساب که تمام اطلاعات غیرضروری را خاموش میکرد یا نور قرمز ملایم بیامو که برای کاهش خستگی چشم طراحی شده بود.
خودروسازانی مانند جنرال موتورز همچنان این توجه را دارند و یک کنترلکننده روشنایی داخلی ارائه میدهند که حتی در کمترین تنظیمات، نور بسیار کمی تولید میکند.
در نهایت، رانندگی شبانه به اندازه کافی چالشبرانگیز است. چرا با نور داخلی خیلی زیاد یا کنترلهای پیچیده، این چالش را بیشتر کنیم؟ برای چه؟ صرفاً برای صرفهجویی چند دلاری؟