به گزارش خودرولینک برند رنو در سال 2024 با فروش 1.58 میلیون دستگاه خودرو جدید، رشد 0.8 درصدی نسبت به سال گذشته را ثبت کرد.فروش جهانی رنو، این افزایش فروش در شرایطی به دست آمده که بسیاری از برندهای خودروسازی غربی با کاهش فروش مواجه بودند. با این حال، این رقم هنوز فاصله زیادی با نتایج برجستهای که رنو در سالهای گذشته بهویژه بین سالهای 2007 تا 2019 ثبت کرده بود، دارد. در آن دوره، رنو بهطور مداوم فروش جهانی بیش از 2 میلیون دستگاه را تجربه کرده بود که در سال 2017 به رکورد بیسابقه 2.67 میلیون دستگاه رسید. علاوه بر این، برند رنو از چالشهای جهانی مانند رقابت فزاینده برندهای چینی در بازارهای مختلف و رقابت داخلی با برندهایی مانند داتیا در اروپا آسیب دیده است.
گروهبندی محصولات رنو: موفقیت در برخی بخشها و چالش در دیگر بخشها
به گزارش خودرولینک رنو بهعنوان یک برند نیمهجهانی که در ایالات متحده و چین حضور ندارد، سبد محصولات وسیعی دارد که میتوان آنها را به 5 گروه تقسیم کرد. در هر یک از این گروهها، رنو با چالشها و فرصتهای خاصی روبهرو بوده است.
- مدلهای اروپایی: رشد 7 درصدی با مدلهای جدید و پرفروش
گروه مدلهای اروپایی، که عمدتاً در بازارهای اروپا عرضه میشوند، 737,000 دستگاه فروش داشتهاند که این رقم رشد 7 درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد. این افزایش عمدتاً به دلیل موفقیتهای مدلهای جدید کلیو و آسترال بوده است. این مدلها توانستند در میان رقبا، بهویژه در بازارهای پررقابت اروپا، مشتریان زیادی جذب کنند. با این حال، بازارهای اروپایی همچنان به شدت تحت تاثیر رقابت برندهای چینی و سایر تولیدکنندگان داخلی قرار دارند و رنو باید استراتژیهای جدیدی برای حفظ سهم خود در این بازارها اتخاذ کند.
- مدلهای قدیمی اروپایی: فروش پایین و پایان عمر برخی مدلها
دومین گروه محصولات رنو شامل مدلهای قدیمی اروپایی است که بهطور عمده در سال 2024 متوقف شدند یا به زودی متوقف خواهند شد. این مدلها تنها 108,000 دستگاه فروش داشتهاند که بهطور قابلتوجهی کمتر از سالهای گذشته است. این کاهش در فروش ناشی از استراتژی رنو برای بهروزرسانی و توقف مدلهای قدیمی به نفع مدلهای جدیدتر و مطابق با نیازهای روز بازار است. به نظر میرسد که رنو به دنبال بهبود سبد محصولات خود است تا بتواند در برابر رقابت فزاینده در بازارهای مختلف ایستادگی کند.
- ونها و خودروهای تجاری: رشد 9 درصدی و اهمیت بالا برای سودآوری
در سال 2024، گروه خودروهای تجاری و ونهای رنو مجموعاً 387,000 دستگاه فروش داشتهاند که نشاندهنده رشد 9 درصدی است. این گروه از خودروها بهویژه در بازارهای اروپایی و برخی بازارهای دیگر نقش مهمی در حفظ سودآوری برند دارند. این محصولات به دلیل کاربرد وسیع در صنایع مختلف و نیازهای خاص مشتریان، جزو محصولات پر سود برای رنو محسوب میشوند. همچنین، رنو با استفاده از این گروه از خودروها توانسته است جایگاه خود را در بازارهای تجاری تقویت کند و به رقابت با سایر برندهای خودروسازی بپردازد.
- مدلهای بومیسازی شده: رشد 21 درصدی در بازارهای خاص و جدید
گروه مدلهای بومیسازی شده رنو، که شامل محصولاتی است که مخصوص بازارهای خاص ساخته شدهاند، 197,000 دستگاه فروش داشتهاند که رشد 21 درصدی را نشان میدهد. این مدلها شامل خودروهای تولیدی در هند، کاردیان برای بازارهای آمریکای لاتین، و گرند کولئوس برای بازار کره جنوبی هستند. بهویژه مدلهای جدید مانند گرند کولئوس و کاردیان موفق به جذب مشتریان زیادی در این بازارها شدهاند. با این حال، بازار هند در حال کاهش است و رنو باید به دنبال استراتژیهای جدیدی برای مقابله با این چالشها باشد. با توجه به رقابت روزافزون از سوی برندهای چینی و محلی در این بازارها، رنو باید بهدقت بازارهای خاص را هدفگیری کرده و محصولات جدیدتری را به آنها معرفی کند.
- پیکاپها: اوروش موفقتر از آلاسکان در جذب مشتری
آخرین گروه محصولات رنو، شامل دو مدل پیکاپ اوروش و آلاسکان است. پیکاپ اوروش که بر اساس نسل اول داستر ساخته شده است، همچنان موفق است و با فروش خوبی در بازارهای مختلف روبهرو شده است. این خودرو با وجود طراحی قدیمیتر، به دلیل قیمت مناسب و عملکرد قابلقبول، توانسته است جایگاه خود را در بازار حفظ کند. در مقابل، پیکاپ آلاسکان که طراحی مدرنتری دارد و بهعنوان یک محصول جذابتر شناخته میشود، نتوانسته است مشتریان زیادی جذب کند. این مدل به دلیل قیمت بالاتر و جذابیت کمتری که نسبت به رقبا دارد، نتوانسته است در بازارهای هدف خود موفقیت چشمگیری داشته باشد.
نتیجهگیری
به گزارش خودرولینک برند رنو در سال 2024 علیرغم چالشها و رقابتهای فزاینده، موفق به ثبت رشد جزئی در فروش جهانی شد. این برند بهویژه در بخش مدلهای اروپایی و خودروهای تجاری عملکرد خوبی داشت. با این حال، رنو باید بهطور مداوم استراتژیهای خود را برای مقابله با رقابت برندهای چینی و بهروزرسانی محصولات قدیمی خود بهویژه در بازارهای در حال توسعه مانند هند و آمریکای لاتین تقویت کند. همچنین، بخش پیکاپها نیازمند بازنگری است تا بتواند در برابر رقبا بهویژه در بازارهایی مانند آمریکای لاتین و برخی بازارهای آسیایی رقابتیتر عمل کند.