کار و تجاری

دیما صفر یا مان آلمانی دست‌دوم؟

بررسی بهترین کشنده با بودجه برابر

به گزارش خودرولینک کشنده‌ها به عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل جاده‌ای، نقش مهمی در جابه‌جایی بارهای سنگین دارند و در بازار ایران نیز طیف متنوعی از برندهای اروپایی، آمریکایی و به‌ویژه در سال‌های اخیر، چینی حضور یافته‌اند.دیما صفر یا مان آلمانی در این مطلب، دو گزینه محبوب و پرتقاضا در بازار کشورمان را بررسی می‌کنیم: دیما، محصولی چینی و نو از برند جک که تحت نام دیما توسط گروه مایان عرضه می‌شود؛ و مان TGX، کشنده‌ای آلمانی با اصالت که به‌صورت کارکرده توسط شیران دیزل وارد کشور شده است.

سؤال اصلی اینجاست: با بودجه‌ای برابر، خرید یک کشنده صفر چینی منطقی‌تر است یا یک آلمانی خوش‌نام اما کارکرده؟ بیایید بررسی کنیم.

طراحی ظاهری: سلیقه یا اصالت؟

به گزارش خودرولینک از نظر طراحی، هر دو کشنده چهره‌ای قابل قبول دارند اما فلسفه طراحی‌شان متفاوت است. دیما با چهره‌ای مدرن‌تر و خشن‌تر ظاهر شده که البته بخشی از این برتری به خاطر جدیدتر بودن نسل آن نسبت به مان TGX است. چراغ‌های جلو ساده اما هماهنگ طراحی شده‌اند و جلوپنجره مشبک با خطوط افقی چهره‌ای جسور به آن داده است.

دیما صفر یا مان آلمانی

در مقابل، مان TGX چهره‌ای ساده‌تر اما بسیار باوقار و اصیل دارد. طراحی کلاسیک چراغ‌های مستطیلی و جلوپنجره دو تکه با نشان کرومی مان، اصالت برند آلمانی را فریاد می‌زند. خطوط روی بدنه هم به بهبود آیرودینامیک کمک کرده‌اند.

دیما صفر یا مان آلمانی

کابین: راحتی برابر، طراحی متفاوت

در فضای داخلی، هر دو کشنده امکانات مشابهی ارائه می‌دهند. دیما با داشبوردی که به سمت راننده زاویه دارد، طراحی کاربردی‌تری دارد. نمایشگر مالتی‌مدیا، پنل تهویه، فرمان چندکاره و کلاستر آنالوگ – دیجیتال از ویژگی‌های اصلی آن است. دو تخت خواب در پشت صندلی‌ها و کابینی جادار نیز برای سفرهای طولانی در نظر گرفته شده است.

دیما صفر یا مان آلمانی

مان TGX هم در داخل کابین چیزی کم ندارد. داشبوردی تخت، فرمان چندمنظوره، نمایشگرهای ترکیبی آنالوگ و دیجیتال و کیفیت ساخت بالا از جمله ویژگی‌های آن است. این کشنده نیز سقف بلند و فضای استراحت مناسب را فراهم کرده تا راننده در مسیرهای طولانی دچار خستگی نشود.

دیما صفر یا مان آلمانی

مشخصات فنی: رقابت تنگاتنگ

دیما صفر یا مان آلمانی در بخش فنی، هر دو کشنده از موتورهای قدرتمند و جعبه‌دنده‌های هماهنگ بهره می‌برند.

به گزارش خودرولینک دیما به پیشرانه ۱۲ لیتری کامینز ISGe5 مجهز است که ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه‌دنده ۱۲ سرعته اتوماتیک تحت لیسانس ZF، ریتاردر ۵ مرحله‌ای و سیستم تعلیق ترکیبی (فنر شمش در جلو و تعلیق بادی در عقب) از دیگر ویژگی‌های آن هستند. استاندارد آلایندگی یورو ۵ و باک ۱۲۰۰ لیتری نیز در آن دیده می‌شود.

مان TGX با پیشرانه D2676 با حجم ۱۲.۴ لیتر، قدرت ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. جعبه‌دنده اتوماتیک ZF، ریتاردر مشابه و تعلیق تمام‌بادی باعث می‌شود سواری نرم‌تری نسبت به دیما داشته باشد، هرچند هزینه نگهداری آن در درازمدت بیشتر خواهد بود. این کشنده نیز از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی کرده و باکی ۱۳۰۰ لیتری دارد.

جمع‌بندی: انتخاب سخت اما ممکن

به گزارش خودرولینک اگر به‌دنبال کشنده‌ای با چهره مدرن، خدمات پس از فروش فعال و صفر کیلومتر هستید، دیما گزینه‌ای منطقی و به‌روز خواهد بود، به‌ویژه اگر اولویت‌تان هزینه نگهداری پایین‌تر در سال‌های ابتدایی است.

اما اگر کیفیت رانندگی، اصالت برند، و دوام در اولویت شماست و با کارکرده بودن مشکلی ندارید، مان TGX همچنان یکی از برترین گزینه‌های بازار کشنده‌هاست که می‌تواند تا سال‌ها در کنار شما باقی بماند.

در نهایت، تصمیم نهایی به نوع استفاده، انتظارات شما از یک کشنده و البته شرایط نگهداری بستگی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا