اخبار خودرو

چالش‌های تسلا در بازار

ورود به بازار عربستان سعودی و کاهش فروش جهانی تحت مدیریت ایلان ماسک

تسلا و چالش‌های جدید در مسیر جهانی خود

به گزارش خودرولینک تسلا تصمیم گرفته است وارد بازار عربستان سعودی شود و فروش خودروهای برقی خود را در این کشور آغاز کند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که این خودروساز با کاهش فروش جهانی مواجه است و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به دلیل نقش پرحاشیه‌اش در دولت آمریکا، با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است.

شرکت تسلا اعلام کرده که در تاریخ ۱۰ آوریل یک رویداد بزرگ در عربستان سعودی برگزار خواهد کرد که در آن مدل‌های مختلف خودروهای برقی خود را به نمایش خواهد گذاشت. شرکت‌کنندگان در این مراسم فرصتی خواهند داشت تا با فناوری خودران تسلا و همچنین ربات انسان‌نمای آپتیموس، که پیشرفت‌های شرکت در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک را نشان می‌دهد، آشنا شوند.

اما ورود تسلا به بازار عربستان با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود. طبق گزارشی که در سپتامبر گذشته منتشر شد، خودروهای برقی هنوز بخش کوچکی از فروش خودرو در عربستان را تشکیل می‌دهند. به علاوه، تسلا در شرایط دشواری در سطح جهانی قرار دارد. این شرکت برای نخستین بار از زمان عرضه عمومی سهام خود، در سال گذشته با کاهش فروش سالانه مواجه شد و افتی یک درصدی را تجربه کرد.

به گزارش خودرولینک در چین، که بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است، رقابت برای تسلا تنگ‌تر شده است. شرکت چینی BYD که در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی فعال است، اعلام کرده که فروش سالانه‌اش در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۷ میلیارد دلار رسیده و از فروش ۹۸ میلیارد دلاری تسلا پیشی گرفته است. این رقابت تنها محدود به فروش نمی‌شود؛ BYD اخیراً سیستم شارژ فوق سریع جدیدی معرفی کرده که قادر است در پنج دقیقه، ۴۰۲ کیلومتر به پیمایش خودرو اضافه کند. در حالی که سوپرشارژرهای تسلا برای تأمین ۳۲۰ کیلومتر نیاز به ۱۵ دقیقه زمان دارند.

در اروپا نیز فروش تسلا در شرایط دشواری قرار دارد. بر اساس گزارش‌های انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا، فروش تسلا در ماه فوریه ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

به گزارش خودرولینک در بازار داخلی آمریکا، وضعیت پیچیده‌تر شده است. نقش جنجالی ایلان ماسک در دولت آمریکا باعث شده برخی از مشتریان از خرید خودروهای تسلا منصرف شوند. ماسک که ریاست وزارت کارایی دولت را بر عهده دارد، با اجرای برنامه‌ای که به تعدیل هزاران نیروی شاغل در بخش دولتی انجامید، موجی از انتقادات را برانگیخته است. این مسئله به بازار خودروهای دست‌دوم تسلا نیز آسیب رسانده است، به‌طوری که قیمت خودروهای دست‌دوم تسلا کاهش یافته، در حالی که تقاضا برای خودروهای برقی دست‌دوم افزایش یافته است.

در کنار این مسائل، چندین مورد خرابکاری علیه نمایشگاه‌ها، ایستگاه‌های شارژ و خودروهای تسلا در آمریکا گزارش شده است. این حملات به حدی افزایش یافته که FBI اخیراً کارگروهی ویژه برای مقابله با این اقدامات تشکیل داده است. در همین زمان، اعتراضات مسالمت‌آمیزی در برابر بسیاری از نمایندگی‌های تسلا برگزار شده است که در آن معترضان با پلاکاردهایی با شعار «ایلان ماسک باید برود» مخالفت خود را با حضور او در دولت اعلام کرده‌اند.

این مجموعه چالش‌ها موجب شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران از خرید سهام تسلا خودداری کنند و ارزش سهام این شرکت که در دسامبر گذشته به بالاترین حد خود رسیده بود، تاکنون ۴۰ درصد کاهش یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا