خداحافظی با یکی از نمادهای صنعت خودروسازی ژاپن
به گزارش خودرولینک، پایان تولید نیسان GT-R R35، پس از ۱۸ سال حضور در بازار، به پایان راه خود رسید. این خودروی افسانهای که از سال ۲۰۰۷ به عنوان سریعترین و قدرتمندترین محصول نیسان شناخته میشد، دیگر به تولید نخواهد رسید. نیسان در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ رسماً اعلام کرد که سفارشهای جدید برای این مدل به پایان رسیده و دیگر ظرفیت تولیدی برای آن وجود ندارد.
مروری بر عملکرد و تغییرات نیسان GT-R R35
نیسان GT-R که با لقب گودزیلا در میان علاقهمندان شناخته میشود، از زمان عرضه تاکنون با چندین بهروزرسانی و فیسلیفت در خط تولید باقی مانده بود. این خودرو در طول این سالها با بهرهگیری از موتور ۳.۸ لیتری توئین توربو V6، عملکردی استثنایی ارائه میداد. نسخه اولیه این پیشرانه توان تولید ۴۷۳ اسب بخار داشت اما در مدلهای بعدی مانند نسخه نیسمو، قدرت آن به ۶۰۰ اسب بخار افزایش یافت. توقف تولید این مدل عمدتاً به دلیل مقررات سختگیرانه ایمنی، آلایندگی و صدا در بازارهای مختلف صورت گرفت.
توقف تولید در بازارهای جهانی
به گزارش خودرولینک، نیسان در سالهای اخیر در برخی بازارها مانند استرالیا، نیوزیلند، اروپا و بریتانیا به تدریج تولید این خودرو را متوقف کرده بود. در نهایت با توقف عرضه در بازار آمریکای شمالی در اکتبر ۲۰۲۴، پایان خط تولید این افسانه ژاپنی قطعی شد. نیسان GT-R طی این سالها همواره به عنوان یکی از نمادهای صنعت خودروسازی ژاپن شناخته شده و جایگاه ویژهای در میان خودروهای اسپرت داشت.
آینده گودزیلا؛ هیبریدی یا الکتریکی؟
پایان تولید نیسان GT-R R35، آینده گودزیلا همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. با این حال، نیسان در سال ۲۰۲۳ کانسپت هایپر فروس را معرفی کرد که احتمالاً جانشین GT-R خواهد بود. گمانهزنیها حاکی از آن است که نسل بعدی این خودرو با کد R36 احتمالاً به صورت هیبریدی یا تمام الکتریکی تولید خواهد شد. نیسان در حال توسعه فناوری باتریهای جامد است و انتظار میرود این فناوری تا سال ۲۰۲۸ آماده استفاده شود.
میراثی ماندگار
به گزارش خودرولینک، اگرچه تولید نیسان GT-R R35 به پایان رسیده است، اما میراث گودزیلا همچنان ادامه خواهد داشت و طرفداران پرشمار این خودرو منتظر نسل جدید آن هستند.