بازگشت سوبارو WRX STI با گیربکس CVT، پس از سه سال وقفه و شایعات فراوان مبنی بر توقف تولید نسخه STI از WRX، سوبارو در نمایشگاه اتومبیل توکیو 2025 از مدل جدید S210 رونمایی کرد. این نسخه ویژه با ویژگیها و طراحیهای جدید، تنها با گیربکس CVT عرضه خواهد شد. پس از اعلام توقف تولید نسخه STI در سال 2022، سوبارو تصمیم به معرفی دوباره نسخه جدید WRX STI گرفت و این مدل را با نام S210 بهعنوان یکی از محصولات برجسته خود در سری Subaru Tecnica International معرفی کرد و آن را “اوج خودروهای کامل STI” نامید.
مشخصات فنی و عملکرد
WRX S210 بر اساس مدل JDM WRX S4 STI Sport R EX طراحی شده و از یک موتور ۲.۴ لیتری توربوشارژ بهره میبرد که قدرتی معادل ۲۹۶ اسب بخار و گشتاوری برابر ۳۷۵ نیوتنمتر دارد. این میزان قدرت نسبت به مدل استاندارد WRX در بازار آمریکا، ۲۵ اسب بخار و ۲۶ نیوتنمتر بیشتر است. با این حال، هنوز از مدل S209 که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد، قدرت کمتری دارد. S209 با ۳۴۱ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور، از گیربکس ششسرعته دستی بهره میبرد. در مدل جدید S210 خبری از گیربکس دستی نیست و بهجای آن از “Subaru Performance Transmission” یا گیربکس CVT پیشرفته استفاده شده است.
قدرت اضافی در S210 از طریق سیستم اگزوز بهینهشده و ورودیهای هوای جدید بهدست آمده است. همچنین واحد کنترل الکترونیکی (ECU) موتور بهروزرسانی شده است. این موتور در ۵,۷۰۰ دور در دقیقه به حداکثر قدرت و در ۲,۰۰۰ دور در دقیقه به بیشترین گشتاور خود میرسد.
ویژگیهای مکانیکی و طراحی بدنه WRX S210
WRX S210 با ویژگیهای مکانیکی برجستهای تجهیز شده است که عملکرد این خودرو را در رده خودروهای اسپرت به سطح بالاتری میبرد. یکی از این ویژگیها، چرخهای ۱۹ اینچی BBS فورجشده است که با تایرهای میشلن پایلوت اسپرت 4S (با ابعاد ۲۵۵/۳۵R19) ترکیب شدهاند و چسبندگی عالی در جادههای خشک و مرطوب فراهم میآورند. همچنین، برای بهبود قدرت ترمزگیری، این مدل از ترمزهای Brembo در جلو بهره میبرد.
سیستم ترمز پیشرفته این خودرو اجازه میدهد تا در سرعتهای بالا با اطمینان کامل ترمز بگیرید. یکی دیگر از ویژگیهای قابل توجه، دمپرهای الکترونیکی کنترلشده هستند که بهطور هوشمند تنظیم میشوند تا کیفیت سواری و پایداری خودرو را بهبود دهند. این ویژگی تجربه رانندگی نرمتر و کنترل بهتر در پیچها و سطوح ناهموار فراهم میکند.
سوبارو همچنین برای ارتقای دوام گیربکس CVT، از سیستم خنککننده مخصوص استفاده کرده است که دمای گیربکس را در شرایط سخت رانندگی کنترل میکند.
در طراحی بدنه، WRX S210 از کیت آیرودینامیکی خاصی بهره میبرد که شامل اسپویلر عقب فیبرکربنی و تزئینات مشکیرنگ در بدنه است. این کیت نهتنها عملکرد آیرودینامیکی را بهبود میبخشد، بلکه ظاهر خودرو را نیز جذابتر و مدرنتر میکند.
کابین لوکس و اسپرت
کابین WRX S210 با صندلیهای ویژه Recaro ساخته شده از فیبرکربن، فضای اسپرت و لوکسی را ارائه میدهد. این صندلیها قابلیت تنظیم در هشت جهت را دارند. همچنین کمربندهای ایمنی قرمز، تزئینات مشکی پیانویی و پلاک شمارهگذاریشده داخل کابین از دیگر ویژگیهای منحصر به فرد این مدل هستند.
تولید محدود و قیمتگذاری
بازگشت سوبارو WRX STI با گیربکس CVT ،سوبارو اعلام کرده است که تنها ۵۰۰ دستگاه از WRX S210 تولید خواهد شد. این تولید محدود و ویژگیهای خاص باعث میشود که این مدل به یکی از خودروهای کلکسیونی و باارزش تبدیل شود. پیشفروش این خودرو از بهار ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد، اما قیمت رسمی آن هنوز اعلام نشده است. انتظار میرود که قیمت آن بالاتر از مدلهای استاندارد WRX باشد.
WRX S210 بهعنوان نسخه بازگشتی STI به خانواده WRX، تغییرات قابلتوجهی به همراه داشته است. حذف گیربکس دستی و استفاده از گیربکس CVT ممکن است برای برخی طرفداران ناامیدکننده باشد، اما ویژگیهای فنی و طراحی خاص این خودرو آن را به گزینهای جذاب برای علاقهمندان سوبارو تبدیل کرده است. باید دید این نسخه جدید چگونه در بازار عمل خواهد کرد و آیا میتواند انتظارات طرفداران سری STI را برآورده کند یا خیر.