جهان خودرو

وداع با افسانه‌ها

پایان تولید بوگاتی شی‌رون، نیسان GT-R و دیگر خودروهای ماندگار

وداع با افسانه‌ها و نمادهایی مانند بوگاتی شی‌رون و نیسان GT-R — به علاوه چند مدل دیگر که شاید چندان از دستشان حسرت نخوریم.

چند روز بیشتر تا سال نو میلادی باقی نمانده است، به این معنا که تقریباً تمام خودروهای مدل 2025 به نمایندگی‌ها رسیده‌اند. متاسفانه این همچنین به معنی پایان راه برای نزدیک به سی خودرو، کامیون و SUV است که دیگر به سال جدید نخواهند رسید.

برای بسیاری از این خودروها، این پایان زمان‌بر بوده است. جگوار کل خط تولید خود را به دلیل آماده‌سازی برای دوره‌ای الکتریکی کنار می‌گذارد. نیسان، که حالا تحت مدیریت جدید است، برخی از خودروهای کم‌محبوب خود را کنار می‌گذارد. و مازراتی بالاخره از خودروهای لوکس قدیمی خود خداحافظی می‌کند.

در طرف مقابل، برخی از این خودروها قطعاً جای خالی خود را خواهد گذاشت. نیسان GT-R نمادین بالاخره از میدان خارج می‌شود، رم قبلاً مدل پر سر و صدای TRX را جایگزین کرده است و بوگاتی شی‌رون وداع می‌کند تا جای خود را به مدل جدید توربیون دهد. آرام بمانید.

آلفارومئو جیولیا کواکریفوگلیو

برای خط تولید عملکردی کواکریفوگلیو آلفارومئو یک فنجان بنوشید، حداقل برای حالا. این شرکت بعد از سال 2024، جیولیا کواکریفوگلیو با موتور بنزینی را کنار می‌گذارد، اما لری دومینیک، رئیس عملیات آمریکای شمالی، گفته است که نشان برگ سه‌گوش ممکن است در چند سال آینده روی یک خودروی عملکردی الکتریکی یا هیبریدی دوباره ظاهر شود.

آلفارومئو جیولیا کواکریفوگلیو

آلفارومئو استلوو کواکریفوگلیو

آلفارومئو همچنین استلوو کواکریفوگلیو را کنار می‌گذارد. این SUV عملکردی 505 اسب بخاری تا 2025 باقی نخواهد ماند چرا که این شرکت از موتورهای درون‌سوز به سمت خودروهای الکتریکی با عملکرد بالا حرکت می‌کند.

آلفارومئو استلوو کواکریفوگلیو

آئودی A5 کوپه / کابریولت

دو قربانی دیگر از خط تولید ساده‌شده آئودی، آلفا A5 کوپه و A5 کابریولت هستند. با فروش مدل جدید A5 سدان، تنها مدل A5 باقی خواهد ماند و مدل‌های دو در و روباز که از زمان عرضه نسل اول در آمریکا در سال 2007 وجود داشتند، کنار گذاشته می‌شوند. A5 کابریولت همچنین آخرین خودرو روباز در خط تولید آئودی بود.

آئودی A5 کوپه

بی‌ام‌و X3M

بی‌ام‌و به طور رسمی از مرگ X3M خبر نداده است، اما شواهد نشان می‌دهد که این خودرو دیگر نخواهد بود. X3 جدید احتمالاً مدل M پرچم‌دار نخواهد داشت. بی‌ام‌و به جای آن روی SUV عملکردی جدید خود تمرکز خواهد کرد که احتمالاً یک مدل تمام‌الکتریکی iX3 M (یا نامی مشابه) خواهد بود. این امر گزارش سال 2022 را تایید می‌کند که اعلام کرده بود نسخه عملکردی بعدی X3 تنها الکتریکی خواهد بود.

bmw-x3m

بوگاتی شیرون

ورود مدل جدید توربیون به معنای پایان راه برای شی‌رون محبوب است. این هایپرکار هشت سال فوق‌العاده را پشت سر گذاشت و نسخه‌های مختلفی از آن تولید شد، و برای مدت کوتاهی رکورد سرعت جهانی 304.8 مایل در ساعت را به نام خود ثبت کرد. وداع با تو، شی‌رون، و موتور W-16 دیوانه‌وارش.

بوگاتی شیرون

Chevrolet Camaro

وداع با افسانه‌ها ،سال گذشته شورولت مدل چهار سیلندر کامارو را کنار گذاشت. برای سال 2025، کل نام کامارو از خط تولید خارج خواهد شد. آخرین مدل نسل ششم کامارو در واقع در دسامبر 2023 تولید شد—مدل ZL1 1LE با گیربکس دستی و 650 اسب بخار—اما احتمالاً هنوز مدل جدید 2024 آن را در نمایندگی‌ها پیدا خواهید کرد.

Chevrolet Camaro

Chevrolet Malibu

شاید شما نمی‌دانستید که شورولت هنوز تا سال 2024 مالیبوی خود را تولید می‌کرد. اما نهمین نسل این سدان قدیمی، آخرین نسخه خواهد بود و تولید آن در نوامبر پایان خواهد یافت تا جای خود را به مدل جدید بولت بدهد. مالیبوی فعلی در ایالات متحده تقریباً نه سال باقی ماند.

chevrolet malibu

Ferrari 812 GTS

فراری‌ها معمولاً مدت زیادی در خط تولید خودروساز ایتالیایی نمی‌مانند. 812 GTS (که قبلاً 812 سوپرفست نام داشت) از سال 2017 تولید شد و در نیمه دوم سال 2024 به طور رسمی از خط تولید خارج می‌شود. این مدت تقریباً یک عمر برای یک ماشین ساخته شده در مارانلو است.

Ferrari 812 GTS

Ferrari Roma Coupe

اگر 270,000 دلار در جیبتان دارید، هنوز می‌توانید یک فراری روما جدید بخرید. با این حال، باید راضی شوید که مدل اسپایدر (روباز) آن را انتخاب کنید. فراری مدل کوپه روما را در نیمه دوم سال 2024 به همراه 812 GTS کنار گذاشت، اما هنوز مدل اسپایدر روما را ارائه می‌دهد تا آن هم در نهایت تولیدش متوقف شود.

Ferrari Roma Coupe

فراری SF90

وداع با افسانه‌ها ،با معرفی هایپرکار جدید F80، مدل قبلی SF90 از خط تولید خارج شد. فراری تولید این هایپرکار هیبریدی را در سه‌ماهه دوم سال 2024 متوقف کرد، همراه با مدل‌های 812 GTS و Roma Coupe. با این حال، نسخه پیشرفته‌تر SF90 XX همچنان به تولید ادامه می‌دهد.

فراری SF90

فیسکر اوشن

شرکت فیسکر سالی پرتلاطم را پشت سر گذاشت. اما پس از تلاش‌های مکرر برای نجات برند، این شرکت در ژوئن گذشته رسماً اعلام ورشکستگی کرد. طبیعتاً این موضوع به معنای پایان تولید مدل اوشن نیز هست. به نظر می‌رسد این شاسی‌بلند برقی مدل 2025 را نخواهد دید، اما اگر بتوانید موجودی مدل 2023 را پیدا کنید، این شرکت مدل پایه اوشن را با قیمتی کمتر از 25,000 دلار عرضه می‌کند.

فیسکر اوشن

اینفینیتی Q50

اینفینیتی در حال بازسازی خط تولید خود است. پس از توقف تولید مدل کوپه Q60، سدان قدیمی Q50 نیز پس از مدل 2024 از خط تولید خارج خواهد شد. اینفینیتی تأیید کرده که این آخرین سال تولید تنها سدان باقی‌مانده این برند لوکس است و در عوض، تمرکز خود را بر روی بخش‌های محبوب‌تر خودروهای لوکس مانند کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها قرار خواهد داد.

اینفینیتی Q50

جگوار E-Pace

جگوار خط تولید خود را برای سال 2025 به تنها یک خودرو محدود می‌کند: مدل F-Pace. پس از آن، تمام خودروهای جدید جگوار برقی خواهند بود. اولین خودرو از این خط تولید کاملاً برقی که Type 00 نام دارد، اوایل امسال رونمایی شد و پیش‌نمایشی از طراحی تمام خودروهای آینده جگوار ارائه می‌دهد. مدل کوچک E-Pace که در سال 2017 معرفی شد، هرگز فروش بالایی نداشت و پایان تولید آن چندان غیرمنتظره نیست.

جگوار E-Pace

جگوار F-Type

آخرین جگوار F-Type به‌تازگی از خط تولید خارج شد و با رنگ زیبای سبز Giola و پوشش چرمی Windsor، ادای احترامی به مدل E-Type کرد. این خودرو که 10 سال در نسخه‌های مختلف تولید شد، رسماً به پایان راه رسید؛ زیرا جگوار در سال‌های آینده به سمت تولید خودروهای برقی حرکت می‌کند.

جگوار F-Type

جگوار I-Pace

به یاد دارید مدل برقی I-Pace را؟ درست است، این خودرو تا سال 2024 نیز قابل خریداری بود. تولید این مدل برقی نیز همین ماه متوقف شد تا جگوار آماده شود که به‌طور کامل به تولید خودروهای برقی روی بیاورد. از نظر فنی، مدل Type 00 جایگزین I-Pace خواهد بود.

جگوار I-Pace

جگوار XE

جگوار XE یک سدان لوکس کامپکت بود که کمتر از حد شایسته‌اش مورد توجه قرار گرفت. اگرچه هرگز به اندازه ب‌ام‌و سری 3 محبوب یا به قدرت مدل‌های مرسدس-ای‌ام‌جی نبود، اما XE چند گزینه جذاب پیشرانه و ویژگی‌های عالی داشت. این مدل حتی نسخه‌ای خاص به نام XE Project 8 تولید کرد—یک سدان عملکردی محدود با موتور 5.0 لیتری V-8 و توان 592 اسب بخار.

جگوار XE

جگوار XF

بزرگ‌ترین سدان جگوار تا اواسط سال 2024 در خط تولید باقی ماند. اما مانند بقیه مدل‌های این برند، در نهایت تولید آن نیز به دلیل تغییر رویکرد جگوار به سمت خودروهای برقی متوقف شد. نسل آخر XF با انواع مختلف تریم و پیکربندی موتور عرضه می‌شد، از موتور چهارسیلندر پایه گرفته تا موتور V-6 سوپرشارژ و حتی برای مدتی کوتاه، موتور 5.0 لیتری V-8 معروف این برند.

جگوار XF

جیپ گلادیاتور دنده دستی

نگران نباشید، نام جیپ گلادیاتور همچنان برای سال 2025 باقی خواهد ماند. اما متأسفانه دیگر نمی‌توانید آن را با دنده دستی تهیه کنید. جیپ گزینه گیربکس دستی را برای این وانت آفرود حذف کرده است، به این معنی که باید به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک قناعت کنید.

جیپ گلادیاتور دنده دستی

لامبورگینی هوراکان

لامبورگینی هوراکان به پایان راه رسید؛ زنده باد مدل جدید تمریو. خودروی محبوب لامبورگینی در طول 10 سال تولید موفق خود، به پرفروش‌ترین خودروی اسپرت این برند تبدیل شد. لامبورگینی در سال 2023 با کمک هوراکان رکورد فروش خود را شکست و بیش از 10,000 دستگاه خودرو فروخت که بهترین سال فروش این برند تاکنون بوده است.

لامبورگینی هوراکان

مازراتی گیبلی

وداع با افسانه‌ها ،پس از 11 سال حضور در بازار، این نسل از مازراتی گیبلی تا سال 2025 از خط تولید خارج خواهد شد. با حرکت مازراتی به سمت برقی‌سازی، این مدل قدیمی ممکن است در آینده جایگزینی با یک پیشرانه برقی یا هیبریدی پیدا کند.

مازراتی گیبلی

مازراتی لوانته

مازراتی خط تولید خود را به سه مدل کاهش می‌دهد: خودروی اسپرت MC20، شاسی‌بلند کامپکت Grecale، و مدل جدید GranTurismo. اما این به معنای پایان کار یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این برند—شاسی‌بلند لوانته—برای سال 2025 است. تولید این خودرو رسماً در مارس 2024 متوقف شد.

مازراتی لوانته

مازراتی کواتروپورته

مانند لوانته، تولید مازراتی کواتروپورته نیز پس از مدل سال 2024 پایان خواهد یافت. این سدان عملکردی پس از بیش از 10 سال حضور در نسل فعلی خود از خط تولید خارج می‌شود و همراه با آن، موتور تحسین‌شده V-8 مازراتی نیز به پایان راه می‌رسد. آخرین مدل مازراتی با موتور V-8 (تا ابد) کواتروپورته Grand Finale خواهد بود.

مازراتی کواتروپورته

میتسوبیشی میراژ

گزارش‌ها حاکی از آن است که نسخه‌های هاچ‌بک و سدان میتسوبیشی میراژ تا پایان سال 2024 از خط تولید خارج خواهند شد. با قیمت پایه 17,955 دلار، این مدل پنج‌در همچنان یکی از ارزان‌ترین خودروهای آمریکا است. اما عملکرد کند و پلتفرم قدیمی آن را به گزینه‌ای کم‌طرفدار تبدیل کرده است.

میتسوبیشی میراژ

مینی کلابمن

خط تولید جدید و بهبودیافته مینی دیگر شامل مدل محبوب کلابمن نخواهد بود. هنوز می‌توانید تا سال 2024 یکی از این خودروها را خریداری کنید، اما کمتر از 100 دستگاه از نسخه نهایی (Final Edition) در آمریکا عرضه خواهد شد که قیمت پایه آن 47,145 دلار است. پس از آن، مینی فعلاً تولید این استیشن واگن را متوقف خواهد کرد.

مینی کلابمن

نیسان GT-R

انتظار طولانی به پایان رسید؛ تولید نیسان GT-R در آمریکا رسماً در ماه اکتبر به پایان می‌رسد. نیسان این خودروی اسپرت محبوب را با دو نسخه ویژه—Skyline Edition و Takumi Edition—خداحافظی می‌کند که ادای احترام به تاریخ طولانی این مدل است. مدل فعلی R34 GT-R در سال 2009 معرفی شده بود.

نیسان GT-R

نیسان تایتان

وداع با افسانه‌ها ،نیسان تایتان یکی دیگر از مدل‌های قدیمی نیسان است که به سال 2025 نخواهد رسید. اگرچه وانت‌ها معمولاً فروش خوبی دارند، نیسان کمتر از 20,000 دستگاه تایتان در سال 2023 فروخت، به همین دلیل این مدل برای مدت طولانی‌تری باقی نخواهد ماند.

نیسان تایتان

پورشه 718 باکستر / کیمن (در اروپا)

نگران نباشید، آمریکایی‌های عزیز. پورشه 718 باکستر و کیمن برای یک سال دیگر در آمریکا باقی خواهند ماند تا مدل‌های برقی جایگزین شوند. اما در اروپا، این دو خودروی اسپرت استانداردهای ایمنی عمومی اتحادیه اروپا (از جمله الزامات امنیت سایبری) را رعایت نمی‌کنند. از ژوئیه 2024، ثبت خودروهایی که این استانداردها را ندارند، امکان‌پذیر نخواهد بود. پورشه نیز قصد ندارد نسخه جدیدی از باکستر یا کیمن را بر اساس پلتفرم فعلی برای اروپا ارائه دهد. با این حال، مدل برقی جدید این خودروها در چند سال آینده در اروپا عرضه خواهد شد.

پورشه 718 باکستر / کیمن (در اروپا)

رم 1500 کلاسیک

وداع با افسانه‌ها ،رم 1500 جدید و به‌روز است. اما برای تقریباً پنج سال، رم مدل 1500 کلاسیک (نسل قبلی) را در کنار وانت جدید و بهبودیافته خود عرضه کرد. متأسفانه این موضوع به این معنا است که موتور V-8 هِمی در خط تولید رم متوقف خواهد شد.

رم 1500 کلاسیک

رم 1500 TRX

رم 1500 TRX به پایان راه رسید و مدل جدیدی به نام RHO جایگزین آن خواهد شد. این یعنی وانت 702 اسب‌بخاری دیگر پس از امسال در آمریکا عرضه نخواهد شد. خریداران همچنان می‌توانند این وانت سوپرشارژ را با قیمت 98,335 دلار تهیه کنند، اما این مدل تنها در تعداد محدودی موجود است.

رم 1500 TRX

تویوتا سوپرا چهارسیلندر

خبر خوب این است که مدل شش سیلندر سوپرا همچنان—حداقل برای چند سال دیگر—در خط تولید باقی می‌ماند. اما خبر بد برای کسانی که به دنبال مدل چهارسیلندر و مقرون‌به‌صرفه‌تر بودند، این است که باید به بازار خودروهای دست دوم مراجعه کنند. تویوتا به‌طور رسمی تولید سوپرا چهارسیلندر را پیش از مدل سال 2025 به دلیل فروش ضعیف متوقف کرد.

تویوتا سوپرا چهارسیلندر

تویوتا ونزا

وداع با افسانه‌ها ، ونزا را به خاطر دارید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید. تویوتا این شاسی‌بلند هیبریدی را بین سال‌های 2020 تا 2024 تولید کرد، اما این خودرو هرگز موفقیت بزرگی برای این خودروساز ژاپنی نبود. تویوتا در طول چهار سال تولید این مدل، تنها چند هزار دستگاه در ماه فروخت که در اوج فروش خود در اوایل سال 2021 به بیش از 9,000 دستگاه رسید. این در حالی است که مدل مشابه RAV4 به‌طور میانگین حدود 30,000 دستگاه در ماه فروش دارد. به همین دلیل، تویوتا تولید ونزا را متوقف کرد و این خودرو هم‌اکنون با مدل جدید Crown Signia جایگزین شده است.

وداع با افسانه‌ها، ما نه تنها شاهد پایان دوره‌ای طلایی از طراحی و مهندسی هستیم، بلکه داستان‌هایی که این خودروها در جاده‌ها و ذهن علاقه‌مندان ثبت کرده‌اند، برای همیشه در تاریخ خودرو باقی خواهند ماند. هرچند جای خالی آن‌ها حس می‌شود، اما امید داریم که آینده با نوآوری‌های تازه و افسانه‌های جدید، جاده‌ها را روشن کند

منبع : موتور1

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا