موتور چهار سیلندر جدید تویوتا با توان بالای خود، میتواند به صورت عرضی و طولی نصب شود
موتور 2.0 لیتری توربو جدید تویوتا، طبق گفتههای رئیس فناوری تویوتا، هیروکی ناکاجیما، خط تولید جدید موتورهای چهار سیلندر این برند یک “تغییر بازی” است. این پیشرانههای جدید با حجمهای 1.5 و 2.0 لیتر بهینهسازی شدهاند و در حالی که عمدتاً برای برقرسانی به خودروها طراحی شدهاند، عنصر لذت رانندگی نیز در آنها فراموش نشده است. این موضوع بهویژه برای موتور 2.0 لیتری توربو درست است که مهندسان سال گذشته آن را در یک لکسوس IS بدون تجهیزات اضافی برای انجام تستها نصب کردند.
نمایش موتور جدید در سالن اتومبیل توکیو 2025
برای نمایشگاه اتومبیل توکیو 2025، موتور چهار سیلندر در یک خودرو تست مید-انجن مبتنی بر GR Yaris نصب شد. در بیانیه مطبوعاتی تویوتا، جزئیات دقیق توان خروجی موتور 2.0 لیتری توربو اعلام نشده است، اما تویوتا در مصاحبهای با خبرنگاران ژاپنی در این نمایشگاه اشاره کرد که این موتور ممکن است بیش از 400 اسب بخار تولید کند. در کارگاه چندمسیر برگزار شده در ماه مه، کار واچ از ناکاجیما آموخت که هدف این موتور 400 اسب بخار (معادل 394 اسب بخار) است. با این حال، به نظر میرسد که هنوز فضایی برای افزایش قدرت وجود دارد.
در توکیو 2025، ناکاجیما پیشنهاد کرد که ممکن است این موتور قدرت بیشتری از پیشبینیهای اولیه داشته باشد. در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه آیا این موتور 400 اسب بخار است، او پاسخ داد: “آیا این یک موتور 400 اسب بخاری است؟” البته این ممکن است به معنی کمتر بودن از تخمین اولیه تویوتا باشد، اما نسخه اصلی که سال گذشته نشان داده شد، دارای 400 اسب بخار بود، بنابراین باید انتظار افزایش قدرت بیشتر را داشته باشیم. همچنین، پیشبینی میشود که این موتور 369 پوند-فوت (500 نیوتنمتر) گشتاور تولید کند.
رقابت با موتورهای دیگر تولیدکنندگان
وجود موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربو با بیش از 400 اسب بخار، چیز جدیدی نیست، چرا که موتور AMG “M139” در خودروهای با نشان “45” قادر به تولید 416 اسب بخار است. همچنین، زمانی که این موتور به صورت طولی در C63 نصب میشود، توان آن به 469 اسب بخار میرسد. حتی مدل نادر Mitsubishi Evo X FQ-440 MR در یک دهه پیش، توان 440 اسب بخار داشت، هرچند که این خودرو به شدت از نظر قطعات موتور تغییر کرده بود.
ناکاجیما به کار واچ گفت که نسخه ضعیفتری از موتور 2.0 لیتری توربو برای خروجی 300 اسب بخار (296 اسب بخار) و 295 پوند-فوت (400 نیوتنمتر) گشتاور در نظر گرفته شده است. این موتور آزاد شده در خودروهای مسابقهای میتواند بیش از 600 اسب بخار تولید کند. این موتور میتواند هم به صورت عرضی و هم به صورت طولی نصب شود. تویوتا پیش از این از یک موتور 2.0 لیتری توربو چهار سیلندر در خودروهای اسپرت خود به کمک بیامو و موتور B48 استفاده کرده است، هرچند که مدت زیادی دوام نداشته است. سوپرا فعلی به زودی بازنشسته خواهد شد، اما نام آن ادامه خواهد داشت. باید دید که نسل بعدی سوپرا آیا از موتور “G20E” استفاده خواهد کرد یا خیر.
بازگشت خودروهای اسپرت تویوتا
موتور 2.0 لیتری توربو جدید تویوتا، تویوتا همچنان از بازگشت نامهای دیگر خودروهای اسپرت خود اشاره میکند. گاهی اوقات سیگنالهایی در مورد بازگشت مدلهای سلیکا و یا MR2 به گوش میرسد. منطقی به نظر میرسد که موتور “G20E” به عنوان هسته اصلی خط تولید خودروهای اسپرت این شرکت قرار گیرد. این موتور جدید بالاتر از واحد سه سیلندر 1.6 لیتری موجود در GR Yaris و GR Corolla خواهد بود. موتور “G16E-GTS” همچنین در مدلهای لکسوس به کار میرود، بنابراین امیدواریم که برند لوکس تویوتا نیز از موتور بزرگتر 2.0 لیتری بهره ببرد.
لکسوس و برنامههای خود برای تولید خودروی اسپرت
از آنجا که اشاره به لکسوس داشتیم، این برند نیز خودروی جذابی را در دست ساخت دارد، اما با موتور بسیار بزرگتر. “LFR” (نام تأیید نشده) احتمالاً دارای یک موتور V8 دو توربو خواهد بود و به عنوان یک نسخه قانونی از خودروهای مسابقهای GT3 تویوتا خواهد بود. همچنین، یک جانشین غیرمستقیم برقی برای لکسوس LFA در حال پیشرفت است که پیشنمایش آن توسط کانسپت Electrified Sport صورت گرفته است.
تویوتا در برابر رقبای آلمانی
در نهایت، با وجود همه چالشها، تویوتا همچنان قصد دارد علاقهمندان به خودروهای اسپرت را راضی کند، حتی در دنیای پر از شاسیبلندها و صنعت خودرویی که تحت تأثیر قوانین سختگیرانهتر آلایندگی قرار دارد. خودروهای اسپرت یک بخش خاص از بازار هستند، اما به نظر میرسد که بازوی Gazoo Racing میخواهد به طور جدی با برندهای مرسدس-AMG، آئودی اسپورت و بیامو ام رقابت کند. این رقابت به احتمال زیاد با قیمتی پایینتر از این برندهای آلمانی همراه خواهد بود و لکسوس به رقابت با مدلهای بالارده از این برندها خواهد پرداخت.