جهان خودرو

رونمایی از فولکس واگن ID.3 جدید در چین

با باتری LFP و پیمایش 451 کیلومتری

رونمایی از فولکس واگن ID.3، فولکس واگن به‌تازگی نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ای از مدل برقی ID.3 را در چین معرفی کرده است. به گزارش خودرولینک این مدل که به‌عنوان نسخه 2025 عرضه می‌شود، تغییراتی جزئی در طراحی بیرونی و داخلی دارد و برای نخستین بار از باتری فسفات آهن لیتیوم (LFP) بهره می‌برد. این خودرو در محدوده قیمتی 16,500 تا 18,800 دلار قرار گرفته است.

مشخصات فنی فولکس واگن ID.3

به گزارش خودرولینک پیش‌تر، فولکس واگن ID.3 همواره از باتری‌های سه‌گانه NMC استفاده می‌کرد، اما اکنون برای اولین بار نسخه‌ای از آن با باتری LFP عرضه شده است. این باتری که توسط شرکت CATL تأمین می‌شود، ظرفیتی معادل 53.6 کیلووات‌ساعت دارد و بر اساس استاندارد CLTC می‌تواند بردی معادل 451 کیلومتر ارائه دهد. قابلیت شارژ سریع آن نیز به‌گونه‌ای است که می‌تواند در مدت 48 دقیقه از 30 به 80 درصد شارژ شود.

از نظر قوای محرکه، این مدل تغییری نسبت به نسخه‌های قبلی نداشته و همچنان از یک موتور الکتریکی با توان 168 اسب بخار و حداکثر گشتاور 310 نیوتن‌متر در محور عقب استفاده می‌کند. میزان مصرف انرژی این خودرو نیز برابر با 13.4 کیلووات‌ساعت در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

رونمایی از فولکس واگن ID.3، علاوه بر نسخه جدید مجهز به باتری LFP، فولکس واگن همچنان مدل استاندارد مجهز به باتری NMC را نیز عرضه می‌کند. این نسخه دارای باتری 52.8 کیلووات‌ساعتی است که بردی معادل 450 کیلومتر ارائه می‌دهد. تفاوت اصلی این دو مدل در زمان شارژ است؛ مدل NMC در مدت 42 دقیقه از 30 به 80 درصد شارژ می‌شود، درحالی‌که این فرآیند در مدل LFP حدود 48 دقیقه طول می‌کشد. علاوه بر این، نسخه NMC با شارژ AC در 8.5 ساعت و نسخه LFP در 9.5 ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شوند.

تغییرات طراحی و فضای داخلی

از لحاظ طراحی بیرونی، تغییرات این نسخه نسبت به مدل قبلی محدود بوده و همچنان از رینگ‌های 18 و 20 اینچی بهره می‌برد. تنها تفاوت قابل‌توجه، تغییر رنگ بخشی از ستون A به مشکی است. همچنین، دو رنگ جدید بژ و آبی روشن به گزینه‌های رنگی این مدل اضافه شده‌اند.

در فضای داخلی، تغییرات بیشتری اعمال شده است. صفحه‌نمایش مرکزی که در نسخه قبلی 10 اینچی بود، اکنون به 12.9 اینچ افزایش یافته و حاشیه‌های باریک‌تری دارد. همچنین، دکمه فیزیکی پایینی آن حذف شده است. پنل دیجیتال پشت فرمان همچنان 5.3 اینچی باقی مانده است. طراحی کنسول میانی نیز بازطراحی شده و اکنون شامل پد شارژ بی‌سیم و دو جا لیوانی است. این تغییرات باعث شده‌اند که فضای داخلی این خودرو مدرن‌تر و لوکس‌تر به نظر برسد.

رونمایی از فولکس واگن ID.3

وضعیت فروش و برنامه‌های آینده فولکس واگن در چین

فولکس واگن ID.3 که توسط جوینت ونچر سایک-فولکس واگن در چین تولید می‌شود، همچنان محبوب‌ترین خودروی برقی این برند در بازار چین محسوب می‌شود. با این حال، میزان فروش آن در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است. در ژانویه 2024، تنها 2,623 دستگاه از این مدل به فروش رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65.5 درصد افت را نشان می‌دهد. در مجموع، فولکس واگن موفق شده در سال 2024 تعداد 93,816 دستگاه از این خودرو را در بازار چین به فروش برساند.

به گزارش خودرولینک با وجود اینکه چین بزرگ‌ترین بازار جهانی فولکس واگن محسوب می‌شود، این شرکت طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی در این کشور مواجه شده است. مشتریان به دلیل ضعف در قابلیت‌های ارتباطی، تجربه کاربری دیجیتال و نبود سیستم‌های کمکی پیشرفته رانندگی (ADAS) به سراغ گزینه‌های دیگری رفته‌اند. این مشکل تا حدی جدی است که مدل ID.7 سدان این برند در ژانویه تنها 9 دستگاه فروش داشته است.

به گزارش خودرولینک برای مقابله با این روند، فولکس واگن استراتژی جدیدی تحت شعار «در چین، برای چین» اتخاذ کرده است. این شرکت در ماه اوت 700 میلیون دلار در استارتاپ چینی اکس پنگ سرمایه‌گذاری کرد و قصد دارد دو خودروی برقی جدید را بر پایه پلتفرم این شرکت در چین عرضه کند. همچنین، فولکس واگن برنامه دارد مدل‌های جدید آئودی را بر اساس پلتفرم IM متعلق به سایک توسعه دهد تا سهم بیشتری از بازار خودروی برقی چین را به دست آورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا